Skrevet av peter m o / 03. March 2017
Muligens tidenes mest opphypede og etterlengtede spill på lang tid er endelig sluppet i hyllene. Final Fantasy XV startet som en spinoff fra Final Fantasy XIII, og het den gangen Versus XIII. Etter godt over ti år i utviklingen er det endelig ute, men var det verdt ventetiden?
Både ja og nei. Jeg har flere store problemer med spillet.
Det største problemet mitt er at historien ikke henger på greip. Square-Enix har virkelig gått inn for at dette skal bli en massiv hit, og selv om spillet har solgt stort er det ikke gitt at det falt i smak hos alle. For å forstå historien helt, er du nemlig nødt til å se Kingsglaive som er en prequel til hendelsene i XV, og gjerne anime'en Brotherhood og. I tillegg til dette er store deler av historien kuttet ut til fordel for å bli fortalt i dyre DLC'er. I tillegg til gratis mobilspill som forteller en del. Så kort oppsummert må du fort ut med drøye tusenlappen for å få med deg hele historien, hvis du i det hele tatt klarer å holde følge.
Den faktiske inkluderte historien i spillet er veldig kort, og er fortalt på en fryktelig dårlig måte. Eksempel på dette er når markante figurer i spillet dør, og aldri blir snakket om i etterkant. Resten av gjengen er helt upåvirket, og hele historien mangler sjel. Dramatisk øyeblikk på slutten av et kapittel? Jaja, nå skal du bare ut å ri på chocobo'er og aldri mer snakke om det. Det mangler følelser rett og slett. Ofte kommer det følelsesladde øyeblikk som kunne vært tatt rett ut fra en dårlig anime, og det hele virker presset frem. Jeg klarer rett og slett ikke sette meg inn i rollene og kjenne på deres smerte og følelse. Hele spillet kan sammenlignes med et gruppeprosjekt på barneskolen, hvor enkelte i gruppa har brukt masse tid og energi på å gjøre den beste jobben de kan, for så å levere det til en person som skal sette det hele sammen til en innlevering. Mye er bra, mye er dårlig, og det hele settes sammen villkårlig og usammenhengende. Utviklerne har til og med gått så langt som å si selv at spillet er uferdig med vilje for å få folk til å kjøpe resten av kompendiet, og de har til og med gitt ut patcher i etterkant som skal få gitt historien litt mer kjøtt på beina.
Historien er bare ett av nøkkelelementene i spillet som er fullstendig ødelagt. Vi kan også rante litt om spillbarheten. Hvis vi tenker tilbake til Final Fantasy fra sent 90-tall, så var det åpne verdener du kunne utforske så mye du vil. Spill som X og XIII fikk litt mer pes for å være veldig lineære og mer en lang korridor. I XV ble vi lovet en massiv åpen verden, og det løftet har de delvis holdt. I starten av spillet får vi et halvstort område å utforske, og det hele starter veldig bra. Men jo lengre ut i spillet du kommer, jo mindre muligheter blir det. Den andre halvparten av spillet er fullstendig innestengt, og et av de aller siste kapitlene er bokstavelig talt bare en eneste gigantisk og uendelig repeterende korridor.
Hva med kampsystemet? Joda, jeg må nok gi meg litt på bitterheten her, og innrømme at kampsystemet er mer raffinert enn jeg forventet. Det er derimot ikke sagt at det er et veldig godt system. Final Fantasy skal være et turbasert JRPG, noe det absolutt ikke er her. Her har vi et actionbasert system som stort sett er nok å holde inne en enkelt knapp for å angripe automatisk, og kanskje blokkere eller rulle unna en og annen gang. Magidelen er bare tragisk, og burde ikke vært med i spillet engang. For å bruke magi, må du først kombinere magi du drar ut av kilder (litt som FFVIII) og kombinere forskjellige typer og gjenstander for å skape spesifikke magityper. Disse har du begrenset antall av, og må erstatte ett av fire våpen med i kamp. I tillegg til en cooldown mellom hver gang du kan bruke magien, er sannsynligheten for at du treffer fienden svært liten, og heller større at du treffer dine lagkamerater. Det ser i alle fall veldig flashy ut.. Du kan også utstyre dine lagkamerater med magi på samme måte, men du har ingen kontroll på disse, så når du virkelig trenger en ildkule, kan det hende de allerede har brukt den.
Er det i det hele tatt noe bra med spillet da?
Ja, det har sine øyeblikk. Enkelte "scener" i spillet er gode, til tross for en svak skurk. Det aller største plusset i spillet er en grafikk ut av denne verden. Her har de virkelig overgått seg selv, og det er definitivt her pengene har gått. Grafikken når du påkaller summons (noe du har lite kontroll på for øvrig..) er helt vanvittig, og muligens noe av det sykeste jeg har opplevd i et spill.
Dessverre kan du ikke bruke over ti år på å lage et spill som kun holder mål med grafikken. Dette var svært skuffende, Square-Enix, og jeg blir oppriktig bekymret for remaken av FFVII.