The Grand Tour (sesong 1)

De eldste vet best

Skrevet av peter m o / 07. March 2017

Da Jeremy Clarkson i 2015 ble kastet ut av BBC's Top Gear etter å ha slått til produsenten av serien, forlot også hans to medprogramledere serien, og jakten på noe nytt startet raskt. Etterhvert ble det klart at Amazon hadde plukket opp guttene, og de var raskt i gang med sin egen versjon av serien. Nå som første sesong er over, tar vi en liten kikk på serien.

For å si det slik, hvis du er fan av den gamle Top Gear, kommer du til å like The Grand Tour. Serien er bygd opp på nøyaktig samme måte som før, med tre gamle gubber som krangler om biler i et studio, med ett og annet innslag og biltester. I motsetning til det gamle showet, reiser nå guttene rundt i verden og setter opp et telt som studio. Mye er som før, men noe er nytt.

Takket være BBC, er mange gamle segmenter blitt "forbudt". Eksempelvis er "car news" byttet ut med "conversation street", med en tvilsom intro for hver episode. The Stig har blitt byttet ut med The American. Der de tidligere har intervjuet en aktuell stjerne og plassert vedkomne i en bil rundt banen, har de nå gjort en vits av det hele. I det de introduserer en kjendis og ser vedkomne gå inn bak teltet blir han eller hun utsatt for en ulykke og drept på brutalt vis, etterfulgt av den samme kommentaren fra James May: "Does that mean he/she's not coming on then?" Andre anmeldere har klagd på at denne vitsen har blitt fort kjedelig, men personlig syns jeg denne er hysterisk morsom. Et og annet sleivspark mot BBC er også helt nødvendig.

Det er mye av det samme som før, men med et betydelig høyere budsjett, og mye mer frihet. Det vises også i de mer sære segmentene hvor gutta bygger om biler, spiller "senk slagskip" med en heisekran og biler, og andre stunts som koster betydelige summer.

Selv om mye virker mye mer scripted enn før, er det er mye bra i serien, og sesong 2 kan ikke dukke opp raskt nok.

9.0/10

• Gammelt konsept som fortsatt fungerer