Musikk

El Cuero - For All Remaining Days

Ballade-album fra syrerockere?

Skrevet av peter m o / 09. March 2017

Jeg har i mange år vært stor fan av El Cuero, og gledet meg selvfølgelig til nytt album. Hylende gitarsoloer på syre og slagkraftig vokal kombinert med god gammel americana countryrock, ispedd en og annen ballade for å roe ned det hele innimellom. De forrige albumene har vært ganske like, men likevel solide. If it ain't broke, don't fix it. Det de derimot har gjort her er noe som ikke faller like godt i smak hos undertegnede. Kraftrocken har blitt erstattet med en mykere tone, og stort sett hele det nye albumet består av ballader. En og annen syrlig gitar kommer inn i spill her og, for all del, men det blir litt for mykt i forhold til tidligere materiale. Det føles litt som når Beach Boys droppa surfrocken til fordel for mer moderne låter, og vi kan bare håpe at neste plate blir El Cueros "Pet Sounds"

Sist de slapp nytt album fikk de fantastiske 9.5/10 hos oss.

Med det sagt, er dette langt fra noen dårlig plate. Det er fortsatt El Cuero, og det er fortsatt sterk vokal, og det er absolutt ikke dårlige ballader. Første sporet sparker i gang med "All Downhill From Here" som er veldig klassisk El Cuero, og tar meg rett tilbake til første gangen jeg hørte noe fra bandet. Etter første låta roer de seg ned igjen, og den ene balladelåta etter den andre strømmer på. De har i det hele ikke samme driven som tidligere plater. Det er greit med nytenking og nyskaping, men her ble det litt for mye av det gode.
En av låtene som utmerker seg er "Funeral Song" med sin sterke tekst og innspill av kirkeklokker.
"Real Men Inhale" er en tydelig countryinspirert låt som lett kunne glidd inn i bakgrunnen på en brun pub mens gjestene tar en god sup av ølet sitt og foten rocker lett under bardisken.
En av mine personlige favoritter på plata er faktisk også en rolig ballade, "Never Again", som har en uvane med å feste seg i hjernebarken med sin gjentagende messing av tittelen.

Oppsummert er dette absolutt ikke en dårlig plate, men med det sagt er det heller ikke det beste materialet gutta har gitt ut. Jeg savner de mer rocka låtene fra tidligere album, i samme gata som "Hate Will Get Us Nowhere", "Graveyard Dirt", "No Seats At The Fillmore", og ikke minst knallhiten fra forrige album, "Who Watches The Watchmen". Gi mer gass, gutter!

8.0/10

• Gode gromlåter
  • Sterk vokal