Musikk

Janove - Artisten & Marlene

Kaizers vokalist gjør solokarriere

Skrevet av peter m o / 08. March 2017

Jan Ove Ottesen, nå bare under navnet Janove, er nok mest kjent for sin rolle som vokalist og frontmann for Kaizers Orchestra. Etter at bandet tok seg en pause i 2013, har Janove jobbet hardt med sitt soloalbum, og nå har endelig dette bært frukter.

Som gammel Kaizers-tilhenger trengte jeg litt tid før jeg fikk hodet helt rundt den nye plata "Artisten & Marlene", for det blir jo naturligvis sammenlignet med gammelt materiale. Etter å ha hørt plata noen ganger løste det hele seg opp, og jeg har begynt å like det jeg hører. Det er samme stemmen, men mange andre toner, og det heller mer mot lett poprock og ballader enn postapokalyptisk tønnerock. Men det fungerer.

Det skal sies hardt og brutalt at enkelte låter som for eksempel "Et Hjerte Som Sloss", "Spinner For Deg" og "Verden Går Til Helvete, Tralala" kunne vært hentet rett ut fra Kaizers. Og det er også helt greit for gamle fans som er sugen på mer begravelsespolka. Det gir publikum også uttrykk for når alle konsertene ble utsolgt før plata i det hele tatt var utgitt.

Under Kaizers-tiden var alle låtene basert på ett og samme univers, og det samme går igjen i denne plata (i et nytt univers). Det samme går igjen i denne plata, som omhandler ungdomkjærlighet mellom to ballettdansere. Mange låter er gode og fengende, men etter 71 minutter er det mye som kunne vært tonet ned et hakk. Det er rett og slett mange låter som blir litt kjedelige og bortglemte i det hele. Her har Janove muligens fått litt for stort spillerom og brukt litt for lang tid på plata.

6.5/10

• Kaizerslyd
  • Sterk vokal