SpeedRunners

Høy intensitet, kjappe tastaturbevelgelser og velladet bannskap er bare forsmaken på spillet.

Skrevet av christian b / 30. January 2015

Med mindre du systematisk unngår YouTube i din hverdag har du nok sett dette spillet en del ganger allerede. SpeedRunners er et simpelt, dog særs underholdende spill, hvor du styrer en spiller som skal komme seg gjennom en bane/hinderløype, og i utgangspunktet kan det kanskje høres litt kjedelig ut.

Men neida, spillet legger opp til at du skal være strategisk, både i valg av rute og bruk av våpen/verktøy du finner etterhvert. Det er høy hastighet og intensitet, og bare for å gjøre vondt verre er det også den tilleggsfunksjonen at skjermen krymper dersom en spiller ryker ut eller du bruker for lang tid. Ryke ut gjør du ved å enten havne for langt bak, slik at du faller ut av skjermen, enten fordi du er for treig, eller fordi motstanderene dine har slått deg ut med en av de ulike våpenene du kan plukke opp. Når du er "last man standing" får du et poeng, og førstemann til tre poeng vinner runden. En slik runde varer sjelden mer enn 2-3 minutter, så dette er spill som kan brukes både til kjapp avkobling eller lengre økter.

SpeedRunners er også et spill som bruker communityet på en god måte, nemlig ved at du selv kan lage baner og laste opp, som da blir tatt med i den tilfeldige banerekkefølgen (dersom du velger å spille med tilfeldige baner). Det eneste problemet her er at de ofte blir "favorisert" enkelte baner, og ved undertegnedes forrige sesjon med spillet var det i stor grad en rotasjon på vel 15-20 baner over en to timers økt. Her kunne utvikleren laget et bedre randomizer-system.

Spillet kommer med et dusin standardskins til spilleren din, men om du kjøper ekstra pakker får du flere skins, blant annet får du "YouTube-packs" hvor du da kan spille som bla. PewDiePie eller Markiplier, to av YouTube-stjernene som har vært med å gjøre spillet svært populært det siste året.

Sjøl må jeg si at jeg fullstendig elsker dette spillet. Det er utfordrende, moro og har en intesitet som gjør at du sitter helt på kanten av stolen hele tida. Spillet MÅ spilles med venner, og da helst med Skype i tillegg, dersom du virkelig skal få full uttelling av galskapen. Selv spiller jeg med en fast gjeng kompiser spredd rundt i Europa, og den obligatoriske skrikinga og bannskapen gir spillet en solid boost på moro-skalaen. Det er lite å gi trekk på, selv om jeg savner muligheten for å legge inn egne skins, samt det ovenfornevnte problemet med banerotasjon. Det eneste store minuset er at spillet, som er aller best med kontroller, KUN støtter Xbox-kontrollere, ikke andre merker/typer, noe som er svært frustrerende. Det er det første spillet som min JWS-kontroller ikke har vært støttet av.

Spillet koster pr dags dato 70 kroner på Steam, og det koster 20 kr for ekstra skinpakker. Det er lite penger for mye moro!

9.0/10

• Høy intensitet og hastighet