Skriverier

Anmeldelse: Sleivdal IL – Tabellen er lang! (Bok 1)

Sleivdal IL er tilbake i bokform – 20 år etter starten

Skrevet av christian b / 01. September 2016

Det må sies, først og fremst; dersom du vokste opp som fotballgutt på 80- eller 90-tallet fortjener du pryl om du ikke husker Sleivdal IL, Norges desidert beste fotballklubb, dømt til evig eliteseriespill tross gjentatte nedrykk da de ikke oppfyller kriteriene for 1. divisjon. De var høydepunktet hver måned i bladet alle fikk som en del av sitt nærest obligatoriske medlemskap i BOING-klubben. Med legendariske spillere som Goliat Siklesæter, Per Hege Ahlsen, Albin Somnia og Florian Flydal er Sleivdal blant de sanne veteraner i tegneserie-Norge.

I den nye bokserien, tegnet av Ivan Emberland og Øyvind Sveen som alltid, møter vi Hallvar Thorkildsen og resten av gjengen i en fin-fin hybrid mellom «greatest hits» og ny historie, hvor det da er skrevet og tegnet en ny rammehistorie som innkapsler striper og historier fra de foregående tyve år i velkjent stil. Uten å røpe for mye kan vi si at Hallvar har pådratt seg et alvorlig tilfelle av «zika-zaka-viruset», og allerede fra første side setter det standarden for det nivået av galskap som blir servert gjennom bokens 200 sider.

Det som er så greit med denne utgivelsen er at den er for alle. Om du er ny til serien er det en fin introduksjon, og om du har tilbrakt litt for mange kvelder med Sleivdal-heftene fra barndommen (som undertegnede) er det et fantastisk gjensyn med heltene du husker så godt. Det skal også sies, redaktørene har ikke hatt en lett jobb med å plukke ut høydepunkter her, for med over 4000 sider å velge mellom (jfr. pressemelding) er det bare en brøkdel som er med mellom de to permene (eller en tjuedel for å være nøyaktig, journalist og mattelærer anm.). For oss gæmliser er sjansen derfor stor for at favorittbiten er utelatt i første omgang, men vi krysser fingrene for nitten bøker til slik at vi får det dekket.

Undertegnede har derimot et savn, hjertesukk eller krampetrekning av noe slag, og skulle ønske at ting ble presentert mer kronologisk, slik at den originale serien kunne blitt servert i den rekkefølge og i det format vi husker det fra bladene. Samtidig savner jeg at heftene kanskje blir mer representert, noe vi satser på at kommer i neste volum. Joda, vi krysser fingrene for nitten til!

For å oppsumerre: om du er glad i fotball, humor og/eller tegneserier er dette uten tvil en bok for deg. Om du husker Sleivdal og vil gjenoppleve minnene vil du nok savne noen godbiter og muligens en mer kronologisk fremstilling, men likevel; du bør faktisk lukke denne artikkelen omgående og bestille med en gang. Vi skal faktisk ta med en link så du slipper å bruke tid på å lete, den kan kjøpes på Kolofon.no her.

PS. Sleivdal IL er som alle moderne vesener også på Twitter, hvor de blant annet er en god ekspertkommentator under fotballkamper. Følg dem her!

8.5/10

• Velskrevet, morsom rammefortelling