Musikk

Metallica Deluxe Bokser: ”Kill 'Em All” og ”Ride The Lightning”

Metallica gjenutgir alle platene i luksusutgave – er det verdt pengene?

Skrevet av christian b / 03. July 2016

Det var i 2015 at det legendariske rockebandet avslørte at deres klassiske plater ville bli gjenutgitt, denne gang på Metallicas egen label: Blackened Recordings. Spesielt denne gang var da selvsagt at foruten ”vanlige” nyopptrykk ville platene også bli hedret med en luksusboks for blodfansen.

Omsider, 15. april 2016, kom de to første boksene:  ”Kill ’Em All” fra 1983 og ”Ride The Lightning” fra 1984. Vi har, noe senere enn planlagt, tatt en titt på disse.

Det første som slår deg er prisen. Disse boksene er på ingen måte billige – faktisk koster de hos Platekompaniet hele 2190.- per stykk. Nå skal det selvsagt sies at PK er en overpriset møkkabutikk som de fleste vinylentusiaster styrer unna, og om du leiter litt rundt finner du boksene mye rimeligere, særlig om du velger å kjøpe fra utlandet. For blodfansen er uansett pris ingen hinder, og når du åpner boksen for første gang angrer du ikke.

Kill 'Em All-boksen med innhold. Det er lite å utsette på innpakning og innhold ved første øyekast.

For du får jo faktisk litt for pengene. Hver av boksene inneholder det originale albumet i remastret utgave på 180g vinyl, på CD og i digital utgave (nedlastning), samt en nypress av albumets relevante EP/picture disc (bandet gav ut en slik per album). Foruten dette får du med en konsertplate på dobbel 180g vinyl med tidligere uutgitte opptak, samt flere CDer med konsertopptak, demoer, intervjuer og andre rariteter. I tillegg får du med en 72-siders fotobok med bilder, plakater og historier/kommentarer fra medlemmene, venner og kollegaer av bandet, og noe ”bonus-stash”. I ”Ride The Lightning” sitt tilfelle var det snakk om plakater og en ”lyric book” hvor de håndskrevne tekstene til albumet var gjengitt i en kjekk liten bok. Så når du tenker på at noen butikker i dag tar 3-400 kroner for en vanlig LP (ja, jeg ser på deg, Platekompaniet) er det jo faktisk litt ”bang for buck”.

Den 72-sider lange fotoboka er kanskje undertegnedes høydepunkt fra boksene. Her er bilder, historier og kuriosa som nok er ukjent for de fleste.

Når vi ser på selve innholdet er det jo mye å smile av. Albumene er blitt nøye remastret fra de analoge master-tapene, og arbeidet er forseggjort. Undertegnede tok seg tid til å sammenligne ”Ride The Lightning” i tre utgaver: 1984-original, 2006-repress og 2016-repress (fra boksen), og det som er svært tydelig er at denne repressen er mye bedre enn de ”berømte” Universal/Warner-nytrykkene som var notorisk dårlige med tanke på lydkvalitet. Faktisk er den på høyde med, om ikke bedre enn, originaltrykket, noe som betyr at også nye fans kan få nyte platene slik de skal høres ut uten å måtte grave i lommeboka for å kjøpe en strøken original.

"Innholdslisten" som følger med Ride The Lightning-boksen. Mye musikk og stash inkludert.

Når det kommer til liveplatene er det mer så-som-så. Opptakene kommer fra ulike kilder, mange av disse ”bootlegs” tatt opp av fans i salen, så du bør ikke vente deg en lydopplevelse på høyde med Pink Floyds PULSE. Det skal derimot sies at det er gjort en ganske grei jobb med å fikse opp i disse opptakene slik at kvaliteten er bedre enn noen gang. Noen av liveopptakene er også hentet fra bandets eget arkiv, tatt opp rett fra mikseren, og det er disse opptakene som blant annet blir representert på konsert-LPen. Også her må det derimot sies, det er tydelig at dette er opptak som aldri var ment for utgivelse, men som er interessane innblikk i hvordan Metallica hørtes ut på scenen for over 30 år siden. Høydepunktet i live-kategorien, ihvertfall i de første to boksene, blir for min del DVDene med konsertopptak gjort av tilsynelatende profesjonelle fotografer og med god lyd rett fra mikseren.

Platene kommer i remastrert 180g vinylutgave med nypress av originalt cover og med originalt inlay. Du får også med albumet på CD, samt en nedlastningskode for digital utgave.

Det bonus-stashet angår likte jeg veldig godt ”Ride The Lightning”, men ble mer skuffet over ”Kill Em All”. Mens førstnevnte hadde plakater og tekstbok med håndskrevne notater i tillegg til 72-siders fotobok, hadde sistnevnte et enkelt strykemerke utenom fotoboka. Det blir svakt for en boks i denne prisklassen. Fotoboka er derimot nydelig, fylt til randen med bilder, plakater og annet kuriosa fra bandets tidlige karierre, sammen med historier og anekdoter, noe som gjør den til kjekt lesestoff mens du hører på platene.

For å oppsummere: er dette bokser du bør kjøpe?

Dersom du er blodfan: ja, kanskje. 2000 kroner er mye for en enkel plateboks, men du kan som sagt presse prisen ned ved å se etter alternative butikker eller kjøpe fra utlandet. Når det er sagt så får du mye for pengene, selv om mange av opptakene er å finne på nett. De tar seg uansett veldig bra ut i hylla, og fotoboka er utrolig gøy lesestoff.

Hvis ikke? Nei. Da klarer du deg lenge med bare repress av albumet, men pass på at du får 2016-repressen og ikke de forferdelige Universal-repressene fra 2006-2010. Eventuelt kan du kjøpe platene nå og heller oppgradere til boksene senere, men pass på: de er bare utgitt i 30 000 eksemplarer hver, og flere butikker melder om at det begynner å bli tomt.

Om jeg skal slenge inn en personlig mening på slutten her så er det en ting jeg virkelig savner, og det er mer bonus-stash. Hva med en slipmat til platespilleren? Eller noe gitarstash (plekter osv.)? Eller mest av alt: hva med å slenge med en DVD-ROM med stems (råopptak) til platene slik Dream Theater har begynt å gjøre?

Jeg håper virkelig at de neste boksene, ikke minst ”Master of Puppets”, leverer litt mer utenfor det ”obligatoriske”, for det blir dyrt og lite fristende i lengden dersom dette skal være alt du får.

7.0/10

• En del for pengene