"Nye" Top Gear, første episode

En parodi på seg selv...

Skrevet av peter m o / 31. May 2016

Litt bakgrunnshistorie for de som ikke vet hva det er snakk om: Top Gear er en britisk TV-serie om biler, som har tatt verden med storm, med et trekløver som tok mye fokus bort fra selve bilomtaler og gjorde det hele om til småfrekk britisk humor. En av vertene for serien, Jeremy Clarkson, ble berømt for sine tidvis rasistiske og på grensen kommentarer, og fikk flere ganger tilsnakk og var på grensen til å få sparken. I mars 2015 hadde han en hendelse hvor han hadde slått til en av produsentene for showet, og fikk dermed sparken etter over 18 år i programmet. Da dette ble klart, forlot også hans partnere i serien, James May og Richard Hammond, og de har i etterkant startet opp sin egen serie som kommer på skjermen i løpet av høsten. Det gamle programmet, Top Gear, ruller videre med nye verter, og nå har første episode kommet ut.
I det nye programmet har Chris Evans tatt over hovedsetet, og med seg har han med seg ikke mindre enn 5 andre verter. Rory Reid, Sabine Schmitz, Chris Harris, Eddie Jordan, og ikke minst stjerna som alltid blir kjent for sin rolle i "Friends", Matt LeBlanc.

I første program var det i hovedsak Chris og Matt som ledet programmet. Om dette er en fast setting er usikkert, men vi så i alle fall lite til resten. Matt er kjent fra Friends, og vil i alle fall i mine øyne alltid være "Joey". Det slår glassklart gjennom i Top Gear, da han prøver seg på noen tørre vitser. Det samme gjør Chris Evans, som resirkulerer og prøver seg på samme humoren som den originale gjengen fra serien. Det hele blir tørt, kjedelig, og hele serien virker mer som en parodi på seg selv.

"Jeg føler dette er veldig interessant, og jeg håper jeg får godt betalt for dette"

Alt er som før, med utfordringer av ymse slag, freske biler, trehjulte drittbiler, dårlig humor som ikke slår gjennom på samme måte som det gjorde tidligere, og ikke minst har vi fortsatt den vennskapelige mobbingen mellom vertene, som heller ikke fungerer med såpass forskjelllige personer som dette. Kjendis i en billig bil har blitt byttet ut med 2 kjendiser i en rallybil på den gamle banen, men nå også med en offroad-del. Intervjuet med kjendisene (i første program var det Gordon Ramsay og Jesse Eisenberg) var veldig staget, tørt, og rett og slett vanskelig å se på. Einsberg virka veldig ukomfortabel, og Ramsay flirte seg gjennom hele intervjuet på en måte som ropte at han ville komme seg gjennom det hele og bli ferdig med det.

T.V: "He he he.. Er vi ferdig snart..?"
T.H: "Jeg er ikke komfortabel med dette, men jeg har et manus og får heldigvis godt betalt"

Selve testingen av bilene var også et nederlag. Til tross for å på en god måte gi ut informasjon om bilen, var det ingen sjel i det. Det manglet noe. Det var ingen som sa hva de selv følte om det, og det ble rett og slett uinteressant. Det manglet tørre vitser og merkelige metaforer, så det hele ble bare tørrprat.

Spikeren i kista for min del, var alle de dårlige sleivsparkene til Clarkson og det gamle teamet. I anledningen hadde de leid inn et indisk cateringfirma, kun for å kunne gjøre narr av hendelsen som fikk Clarkson sparket. "We don't talk about catering anymore" sier Evans flirende, mens publikum ler tørt med. Dette ble gjentatt flere ganger i showet, blant annet avslutningsvis da Matt prøvde seg på "and on that bombshell" og ble brått avbrutt av Evans som nektet for at de skulle gjøre den vitsen flere ganger. De skrøt også av at de fikk omsorgsrett for "The Stig", noe som heller ikke falt i god smak.

Det hele blir en farse, og en kopi av det gamle showet. Det fungerer dårlig. De har langt fra samme kjemien som den gamle gjengen, og akkurat DET er ikke noe du kan gjenskape som skuespiller. Vi krysser fingre for Clarkson, Hammond og May's nye serie på Amazon til høsten, og håper gamle gutter fortsatt holder koken.

3.0/10

• Bilene er fortsatt fine
  • Veldig scriptet