Final Fantasy XV - Platinum Demo

Godteri for øya og øra

Skrevet av peter m o / 06. April 2016

Det er ikke ofte det er verdt å skrive omtale om en demo, men dette er noe helt for seg selv. Platinum-demoen er en drømmesekvens i Final Fantasy XV, og er ikke engang inkludert i det fredige spillet. Du inntar rollen som en ung Noctis, i en av hans drømmer. Her våkner du opp i en ukjent skog, og foran deg står det en pussig, lodden skapning med en rubin i panna. For de som kjenner til Final Fantasy, så er det vel ingen tvil om at dette er Carbuncle. Carbuncle gir deg en smarttelefon, og det er gjennom denne den snakker til deg via tekst og emoticons (herlighet, har vi kommet til det punktet i verden nå..). Denne skapningen guider deg gjennom en kort, men likevel massiv verden, og målet ditt er å komme gjennom den for å våkne fra drømmen din.

På veien dukker det opp ulvelignende monstre som fremstår som mareritt. For å bekjempe disse, gir Carbuncle deg en gummihammer som piper, et lekesverd, og fyrverkeri som fungerer som magien i denne demoen. Etter å ha gått gjennom deler av demoen i en sekvens som minner mest om "Alice in Wonderland" hvor du er krympet, ender du opp på siste sekvens. Foran deg står det en iron giant, som også er kjent for fans av serien, og blokkerer veien. For å stoppe denne, omgjør Carbuncle deg til den voksne Noctis. Hammeren byttes ut med et broadsword, og lekesverdet byttes ut med et vanlig sverd. I tillegg er fyrverkeriet byttet ut med en ekte fire-spell. Denne "bossen" på slutten av demoen er ikke vanskelig, og i tillegg healer Carbuncle deg i hytt og pine, og du har også tilgang til warping. Det kan nesten se ut som det er umulig å tape denne kampen.

Demoen i seg selv er utrolig kort, du kan fullføre den på 15-20 minutter. Men disse få minuttene er prima godsaker for øynene. Det hele ser bare helt fantastisk ut, og så vidt jeg kunne se, var det ingen tegn til framedrops og laggin, slik den forrige demoen led av. Vi får også en kort titt på Titan, som ser helt syk ut. Kampsystemet fungerer mye bedre, men det kan virke som det er litt for enkelt lagd til. Du holder rundingen for å angripe kontinuerlig, eller firkant for å beskytte deg. Av og til dukker det opp knappesekvenser som kan beskytte deg mot kraftige angrep, eller selv gi ut en solid dose deng. Det hele blir veldig likt Kingdom Hearts, og virker mer som et plattformspill enn et Final Fantasy. Med unntak av grafikken som ser helt nydelig ut, er det en ting til som virkelig trekker spillet opp til store høyder for min del. Fantastisk musikk, lydeffekter, og en surroundmiks som få spill har klart å matche til nå står høyt på min liste, og det har de klart her til de grader.

Akkurat hvordan det hele blir i det ferdige spillet får vi avgjøre når det kommer ut. Så langt er jeg positiv.

8.0/10

• Godt for øya