Stardew Valley

Trivelig, todimensjonalt tidsfordriv!

Skrevet av christian b / 13. March 2016

Stardew Valley er et nytt og populært 2D eventyrspill, sluppet i februar 2016. Det fikk mye oppmerksomhet etter at flere av større YouTube- og Twitch-kanalene gav det bred dekning, deriblant Markiplier, Game Grumps og Cryaotic.

Spillet foregår i en slags nåtid, hvor du tar kontroll over en ung mann/kvinne som har sett seg lei av bylivet og bestemmer seg for å overta gården som ble arvet etter bestefar. Gården, som har sett sine bedre dager, ligger i den lille byen Stardew Valley, og det er der du starter. Her skal du rydde og drive gården din, og etter hvert som du spiller åpner mange muligheter seg. Du kan drive med dyrking, dyredrift, gruvedrift, fisking eller kjøp og salg av varer. Etter hvert kan du også oppgradere gård, utstyr og bygninger, og du får tilgang til flere spennende ting.

Det som slår deg med Stardew Valley er at spillet faktisk er uhyre simpelt og lite krevende. Du blir kastet rett inn i handlingen, får alt du trenger til å sette i gang, og deretter kan du gjøre som du vil. Det er ingen overordnede mål, ingen obligatoriske oppdrag eller krav fra oven, du kan rett og slett bruke spillet nøyaktig på den måten du vil. Og det er det som gjør spillet så genialt – du kan forme det akkurat som du vil. Her er spillet på ingen måte revolusjonært, vi har tross alt hatt bla. Minecraft og Terraria som baserte seg rundt samme tanken, men i motsetning til de føles Stardew Valley mer løssluppent. Du må ikke bekymre deg for monster, bygge hus, søke dekning eller samle x antall resssurser. Du kan gjøre det du vil, når du vil og i det tempoet du føler for.

Eksempel på en gård som er kommet godt i gang. Når du starter er det bare huset som er der, alle gjerder, planter og pynt er kommet i ettertid (Foto: PCgamer.com)

Om jeg skal identifisere noen fokuspunkter både positivt og negativt må det positive fokuset bli på spillbarheten og gjentakelsesverdien. Etter 5-6 timer i spillet er du fortsatt gira på å fiske, selv om du ikke har gjort annet. Du er fortsatt lite spent på om potetene er ferdige, om du fikk solgt mye av gårsdagens høst, og om du snart har råd til nye typer frø. Men spillet har dog forbedringspotensiale – særlig i forhold til fiskemekanikken (som er vrien å mestre, kanskje for vrien) og måten energi blir brukt. De første dagene legger du deg på formiddagen fordi du er tom for energi og ikke kan bruke penger på mat. Dette kunne kanskje vært utbedret, for eksempel ved at du startet med en viss mengde mat.

Men helhetsinntrykket og dommen er positiv. Stardew Valley er et utrolig moro spill, kjører på bortimot alle maskiner og er uhyre billig (100 kr på Steam). For de som er mye på reise kan dette lett bli det nye tidsfordrivet på flyplassen og toget.

8.5/10

• Lett å lære seg
  • Høy repetisjonsverdi