Superhot

Veldig kult konsept pakket inn i en veldig kort og unødvendig historie.

Skrevet av raoul duke / 28. March 2016

Superhot er et veldig unikt spill. Stilarten i seg selv er unik med sine hvite omgivelser, røde fiender, sorte/mørke våpen og et genialt partikkel-system, men gameplayet er kanskje det mest unike med dette spillet. Ideen bak spillet er at tiden kun beveger seg mens du beveger deg, og det skaper en veldig interessant måte å spille på. Det er et førstepersons skyte/slossespill, men det føles egentlig mer ut som et puzzle-spill, hvor du må planlegge godt hva du skal gjøre og hvilken fiende du skal angripe.

Spillet er delt opp i brett, noe ala Portal spillene, og målet er å skyte ned eller drepe alle de røde fiendene. Disse fiendene kan være utstyrt med diverse våpen som pistoler, hagler, automatrifler, sverd eller bare knyttnevene.

Det aller kuleste med dette spillet er når du ungår fiendenes kuleregn, du ser en rød strek der kulene beveger seg og du føler deg som en ninja etter 5 minutter med spillet. Det er utrolig kult når du slår ned en fiende, napper våpenet hans i løse lufta, skyter den neste, hopper over et hagleskudd, fyrer av et skudd slik at neste fiende løper rett inn i kula. Og slik fortsetter det, brett etter brett. Når du er ferdig med et brett får du se en replay av hva du gjorde i full hastighet, og da ser du virkelig hvilken ninja du er.

Jeg skulle egentlig ønske at det var alt spillet var, bare brett etter brett. Utviklerene har prøvd å pakke det hele inn i en slags historie, og det fungerer veldig dårlig. Det kommer opp en chat mellom nesten hvert brett, og det ødelegger rett og slett opplevelsen, på et tidspunk tvinger det deg også til å skru av spillet for å kunne fortsette neste gang du skrur det på igjen. Utrolig frustrerende! Spillet er også kort, som egentlig er greit siden historien er så dårlig. Fordi når du er ferdig med historiedelen åpner du opp for å kunne spille alle brettene igjen, i tillegg til en evighetsmodus hvor du bare må drepe og drepe fiender. Det er artig!

Spillet koster 229 kroner på Steam, som kanskje er noe stramt for et såpass kort spill. Men blir det litt billigere er det absolutt å anbefalle.

7.0/10

• Veldig artig konsept