Rise Of The Tomb Raider

Eyecandy med gjennomsnittlig historie

Skrevet av peter m o / 27. February 2016

Lara Croft dukket først opp på midten av 90-tallet, hovedsaklig til Playstation, og ble ett av de store merkene for Sony's nye flaggskip. Etterhvert har Eidos, utviklerne, blitt kjøpt opp av Square-Enix, og det nyeste spillet i serien, Rise Of The Tomb Raider, har nylig blitt lansert til Xbox One og PC. Playstation 4 får spillet senere i år.

Tomb Raider var i sin tid et spill som brøt mange grafiske grenser, og så helt fantastisk ut, selv om det var noe kantete. Rise Of The Tomb Raider har fulgt den samme trenden, og ser rett og slett helt fantastisk ut. Per i dag er det få spill som klarer å levere en så flott grafisk opplevelse. Vi venter selvfølgelig i spenning på Uncharted 4, som lett kan ta tronen fra Tomb Raider.

Vi følger naturlig nok Lara Croft nok en gang, i en småspennende historie som er "helt grei". Faren hennes jaktet på en skatt som skal gjøre deg udødelig, og hans besatte jakt på denne endte opp med at han mistet vettet og tok sitt eget liv. Lara tok opp tråden der han slapp den, og er nå på jakt etter den samme skatten, i et forsøk på å renvaske farens navn. Men det er andre som er interessert i den samme skatten, og denne gruppen ved navn "Trinity" vil gjøre alt i sin makt for å stoppe henne. Iblandet denne klisjeen av en historie, finner vi også svik, uventede allierte, og det er egentlig veldig lite som overrasker i spillet. Når historien i seg selv er relativt kort, er det noe som faller litt her.

Det som derimot redder spillet, er selve gameplayet. I tillegg til å være helt fantastisk grafisk, så er det utrolig lite å pirke på her. Ingen nevneverdige glitcher, et interessant kampsystem, og om du vil sette deg inn i det, er det fullt av hemmeligheter, huler, og tombs du kan utforske, samt en god slump sidequests. Du har et solid våpenarsenal, som du kan oppgradere ved å finne gjenstander som eksplosiver fra fiendens base, fjær fra fuglereir, skinn fra dyr du jakter på, og mye mer. Det er en åpen verden med utrolig mye å utforske, og akkurat dette er nok til å tilgi en sliten og kort historie.

Tomb Raider er umulig å omtale uten å nevne Uncharted. Uncharted var i første omgang den mannlige versjonen av Lara Croft, med mange likheter, men samtidig mye av det samme. Tomb Raider har på sin side kopiert mye fra Uncharted igjen. Kampsystemet blant annet, som jeg tidligere nevnte er fantastisk, er en direkte blåkopi av Uncharted sitt system.

Alt i alt er dette et utmerket spill, som du kan ha mange timer glede av.

7.0/10

• Beste visuelle spill så langt