Fallout 4

War... War never changes.

Skrevet av peter m o / 23. February 2016

War never changes, sies det så fint, og det samme skal sies om Fallout. Til tross for å ha endret spillserien fra turbasert strategi fra Fallout 1, 2 og Tactics, til en mer moderne førstepersonskyter, er det fremdeles det samme spillet. Du lever i en helt normal hverdag, helt til atombombene faller, og du søker ly i et av mange Vaults. Når du så kommer ut igjen, er det en helt annen verden, fullstendig ødelagt av krig og atomvåpen. Akkurat i Fallout 4, er historien endret littegrann. Du blir sendt ned i tidligere nevnte bomberom med din kone/mann (du velger sjøl hvem du vil spille som, i en utrolig detaljert character creation-meny) og deres spedbarn. Der blir dere plassert i lukkede kapsler, og frosset ned. Etter mange år i nedfryst tilstand, dukker en fremmed opp og tiner opp kapslene. Han kidnapper barnet, skyter din mann/kone, og fryser dere ned igjen. Etter lengre tid blir du på nytt fryst opp, og nå må du komme deg ut av bomberommet, og starte letingen etter din kidnappede sønn.

Verden er selvfølgelig ikke slik den var. Etter over 200 år i en post-nuclear verden kjent som "Commonwealth" har mye forandret seg. Dyr og insekter har mutert til de mest brutale vesen, kjemiske labforsøk har skapt forvokste supermutanter, blodtørstige raidere som lever for å plyndre og drepe, og de som ikke kom seg unna atomkrigen, har endt opp i en zombielignende og råtten kropp. Her er det bare en ting å gjøre. Finn et våpen.

Shit! Shit! Shit! Shit! Shit!

Spillet er bygd opp i en massiv verden, fullstappet av fiender, våpen, hemmeligheter, og vannvittig mange lokasjoner. Skal du finne alt, vil du bruke timer, dager, uker, ja kanskje til og med måneder! Etter noen timer spill, vil du finne mer og mer våpen, ammo, og ikke minst søppel. Dette søppelet, som plast, tre, skruer, stål, elektronikk, atomavfall, og mye mer, kan du bruke for å skape dine egne modifikasjoner. Modifiser beskyttelse, våpen, eller bygg opp din egen lille landsby om du vil. Det tar lang tid, men her har du utrolig mange valg, og lang spilletid dersom du velger å sette deg inn i det.

Finn kompanjonger som kan hjelpe deg i kamp, gjør sidequests, og velg den rette allierte. Det er nemlig ikke alle sider som har like gode gfdfgfdfgfgfd. Men på den andre siden, er det ingen karmasystem, så her er det helt opp til deg hva du vil gjøre. Bygg deg et nettverk med allierte, eller blås ned hele landsbyer. Valget er ditt.

Who's a god boooooy? You are! Yes you are!

Selv om spillet er nydelig grafisk, og har en massiv verden å utforske, er det selvfølgelig et par ting som trekker ned. Utrolig lange loadingtider er noe som setter en kjedelig brems på opplevelsen, og du må ofte vente i langt over et minutt bare for å gå fra hovedverden og inn i en bygning. Til tross for at det er mye som skal loade, er dette et problem som ikke er akseptabelt i et spill som ble lansert i 2015.

Fallout er også berømt for sine glitches, og 4'ern er ikke noe unntak. For eksempel kan du plutselig se en bil hoppe rett opp i lufta uten at noen har detonert noen bomber, eller hva med å ha en lang dialog med noen som bare har et gapende nakkesår der de egentlig skulle hatt hodet? Selv har jeg også opplevd krøll med styringa, og til og med vært nødt til å restarte spillet fordi personen har blitt låst fast og ikke kommet seg noe vei.

Paladin Danse, møt Ghoul. Ghoul møt.. øhm, nevermind..

Den siste klagingen jeg har er den kunstige intelligensen. Det gjelder både fiender og kompanjonger. Fiender vil ofte bevege seg i et fastsatt mønster, og vil ha vanskeligheter for å dukke unna, så i teorien kan du huke deg ned med sniperrifla, sikte på ett enkelt punkt, og vente til fienden din dukker opp akkurat i skuddlinjen. Om igjen og om igjen. Når det gjelder kompanjonger, kommer de ofte midt i skuddlinjen når du sikter. De har også en uvane med å stille seg i dørkarmer slik at du ikke kommer deg inn eller ut der du skal. Irriterende over tid.

Alt i alt, er dette feil som ikke bare kan fort rettes opp, men er også noe som man kan leve med. Spillet i seg selv er så massivt og vakkert, og drar deg med inn i en facinerende historie som får deg til å tenke "bare ett oppdrag til...", gang på gang. Selv om klokka er 4 om natta og du skal tidlig opp dagen etter. Bethesda har repetert seg selv igjen, og det er akkurat slik vi vil ha det.

8.0/10

• MASSIV verden
  • Masse våpen, mods og muligheter