Film & TV

5 grunner til hvorfor du bør se John Wick

Hvis du setter pris på gode actionfilmer, skuffer ikke denne.

Skrevet av andreas b / 17. January 2015

5 grunner til å se John Wick

Budskapet med filmen John Wick er at en aldri kødder med Keanu Reeves' hund. John Wick er en actionthriller fra 2014, regissert av Chad Stahelski og David Leitch, og handler om en tidligere leiemorder, som mister sin kone til sykdom. Som en siste gave til John gir hun han en hund, når den blir drept under et innbrudd går John på krigstien.

1. Action

Den viktigste delen av alle actionfilmer er, sjokkerende nok, action. Og på akkurat dette treffer John Wick veldig bra. Den er faktisk regisert av to menn som jobbet som stuntkoordinatorer på The Matrix. Filmen henter stor innflytelse fra asiatisk action og film-noir. Under actionscenene kutter ikke kamera hele tiden fra vinkel til vinkel, men har heller fokus på actionen i scenen. Kombinasjonen av kampsport og pistol er funker godt og bruken av "gun fu" er kanskje ikke realistisk, men ser bra ut på film.

2. Klisjèer som funker

Som action filmer flest er det massevis av klisjèer. Den mystiske tøffingen som prøvde å starte ett nytt liv men blir dratt tilbake, russisk mafia, en sexy og livsfarlig kvinne, en gammel venn fra bransjen og mange flere. Men det som gjør at denne filmen står ut blant andre like filmer er at klisjèene ikkje er irriterende, men gjør faktisk filmen bedre.

3. Tonen

Selv om filmen er en voldelig actionthriller, med et ganske høyt dødsantall (over 100) så har filmen en tone som gjør den til en gøy action film. Regissørene prøver ikke gjøre filmen om til noe den ikke er, men aksepterer at den er en litt tullete actionfilm.

4. Birollene

Filmen har flere gode biroller. Adriane Palicki gjør enn god innsats som leiemorder, Ian McShane har enn kommanderende væremåte når han er på skjermen, Willem Dafoe er solid som enn gammel venn, og Michael Nyqvist og Alfie Allen som to gjennomsnittlige russiske skurker som er lette å hate slik at du umiddelbart heier på Wick.

5. Keanu Reeves

Det er liten tvil fra veldig tidlig i filmen at John Wick ikke er en mann du kødder med. Bare navnet hans nevnes, kan man se frykten i skurkenes ansikt. Reeves er ikke kjent å gjøre de store skuespillerprestasjonene foran kamera, men han passer perfekt som i hovedrollen som tidligere leiemorder John Wick. Reeves gjør circa 90% av stuntene selv, noe som alltid gjør enn film bedre og han gjør enn sterk jobb i disse scenene. Hans tilbakeholdne stil fungerer også utmerket i de mer stille øyeblikkene i filmen, og gjør kanskje sin beste rolle noen gang.

8.0/10

Ingenting bra å si!