Undertale

Et humoristisk, gammeldags RPG med ny vri

Skrevet av peter m o / 04. December 2015

Indiespill flyter over, og det begynner å bli en vanskelig jungel å lete seg frem i. Men midt i kaoset finner vi noen perler. Undertale er et som skiller seg spesielt ut. Ikke på grunn av grafikken, som er horribel i sitt forsøk på å virke retro, men på grunn av humoren i spillet.

Undertale er et gammeldags RPG/dungeon crawler med masse relativt enkel hjernetrim. Kampsystemet er veldig enkelt, og i teorien kan du spille gjennom hele spillet uten å drepe en eneste fiende. Du kan nemlig snakke deg ut av alle konfrontasjoner om du leser fienden. For eksempel kan du treffe på en nervøs frosk. Prøv å gi den et kompliment, se om den reagerer. Flørt litt. Eller skrem den, se om den reagerer på det? Hvis den ikke reagerer, men angriper deg istedet, må du overleve et minigame hvor du skal flytte pekeren unna hvite sommerfugler. Men sannsynligvis vil den bli så nervøs før du får sagt det første ordet at den stikker fra kampen.

Det høres kanskje ikke moro ut slik jeg forteller det, men jeg kan love deg at det er mye hysterisk artig dialog. Spillet har vært ute siden september, og fremdeles finner folk nye dialoger og easter eggs. Spesielt underholdende er det fullstendig håpløse og ubrukelige skjelettet som forelsker seg i deg og ber deg ut på date. Og noe som virkelig tok meg på senga var da jeg ut av det blå fikk en telefon i spillet, og i andre enden av røret spilte de "the wrong number song". Det er rett og slett fantastisk teit humor.

Men ikke ta mitt ord for det, spillet er helt herlig og treffer rett i hjerterota til både moderne spillere og de som har spilt en del gamle RPG. I tillegg til humor finner du en overraskende gripende historie som tidvis sparker deg hardt og uventet i magen.

Spillet ligger på steam for en billig penge, og kan anbefales på det sterkeste.

7.5/10

• Utmerket humor