Retrohelg #5: “Starcraft: Brood War”

Etter forrige søndags skuffelse har skribent Bjørgen henta frem en favoritt.

Skrevet av christian b / 01. March 2015

Og det er ikke noe lekespill vi skal se på i dag, dere, vi skal se på det som kanskje er det beste RTS strategispillet noen sinne laget, nemlig «Starcraft: Brood War». Det finnes ikke en nerdesjel født i perioden 1985 til 1993 som ikke har tilbrakt altfor mange timer på dette greiene her. Starcraft var det store, nye fra spillgiganten Blizzard i 1998, to år etter suksessene «Warcraft II» og «Diablo».

For dere som likevel ikke har hørt om det, så kan spillet oppsummeres slik: Starcraft er et strategispill av typen RTS, hvor du styrer en av tre raser på tokt på ulike planeter og verdener ute i rommet. Du kan spille kampanjemodus, hvor du jobber deg gjennom en historie sett fra alle tre rasers vinkel, eller du kan spille multiplayer slik hele verden gjorde i perioden 1999-2005, og Sør-Korea fortsatt gjør den dag i dag. Hver av de tre rasene har unike trekk, enheter og muligheter som gjør at du har enkelte fordeler (og bakdeler) samme hvilken rase du var. Skal du spille er det viktig å kjenne alle rasene, noe som gjorde at mange timer forsvant i Starcraft. Og det er her vi allerede kommer inn på det som gjør spillet så fantastisk.

For det første er spillet utrolig balansert, noe mange av de andre RTS-spillene sleit med både før og etter (Yuri’s Revenge, anyone?). I tillegg var grafikken intuitiv, det var fort gjort å lære seg det viktigste for å spille, og spillet i seg selv stilte små krav til PC’en din. I praksis kunne hvem som helst spille. Det at spillet også tilbydde flere spillmoduser (som nevnt ovenfor) var positivt, og man kunne bla. spille på nett, på LAN (nettverk), spille på hjemmelagde «mods» og brett, og lista fortsetter. Mulighetene var endeløse. Det at en kamp kunne ta fem minutter gjorde også at det var et glimrende spill for mange å drive med uten at det blei for tidkrevende.

Den store drømmen for min generasjon av PC-nørder var jo nettopp det å bli god i Starcraft. Spillet hadde en læringskurve og en progresjon som åpnet for faktisk bli skikkelig god, enten at du ble kulest i klassen eller at du faktisk kunne drive med profesjonell Starcraft-spilling. På mange måter kan man si at Starcraft var det første virkelig store e-Sports-spillet, og ikke minst det første som ble kjent for fullt i Norge, i og med at en av verdens beste Starcraft-spillere var fra Askøy utenfor Bergen.

Om vi skal oppsummere er det jo lite å si altså, jeg er kanskje partisk grunnet oppveksten, men veit du hva; jeg mener genuint at Starcraft: Brood War er en av de beste spillene noensinne laget. Det var gøy, det var intuitivt, det var utfordrende uten at det ble traust, det var moro men beholdt alvoret, og det var actionfylt. Hvem husker ikke frysningen som gikk nedover ryggen når lyden av Terran’s atombombe tikket i nærheten.

Nei, unger, veit dere hva? Kjøp Starcraft. Ferdig prata.

10/10

• Balansert og jevnt - ingen rase med klart overtak