Produkter

8Bitdo N30 Pro 2

En spillkontroller som gir deg den nostalgiske retro følelsen.

Skrevet av raoul duke / 21. January 2019

Hjemme har jeg en Raspberry Pi som jeg bruker til å emulere gamle spillkonsoller som Super Nintendo og Sega Genesis. Tidligere har jeg brukt ymse kontrollere som for eksempel Xbox eller PS3 kontroller. Det eneste problemet med det er at jeg ikke får den autentiske retro følelsen når jeg spiller. Så fant jeg et selskap som heter 8Bitdo, de produserer massevis av forskjellige kontrollere i forskjellige innpakninger. Blandt annet 8Bitdo N30 Pro 2 som jeg har fått tak i.

Dette er en bluetooth kontroller som du kan parre med de fleste spillkonsoller som f.eks en PC, Nintendo Switch, Android telefoner eller Raspberry Pi som jeg har gjort. Andre egenskaper det er verdt å nevne er vibrering, motion control, lyseffekter, USB-C lagring og hurtigknapper som du kan omprogramere. 8Bitdo N30 Pro 2 er en ganske liten kontroller som koster ca 450kr, men selv om den er liten har har den alle de vanlige knappene. Det beste av alt er at den har to analoge spaker. De to analoge spakene gjør at jeg enklere kan spille gamle spill på en litt mer moderne måte. På min Raspberry Pi har jeg blant annet konfigurert kontrollerende i Doom slik at jeg beveger meg rundt med de analoge spakene i stedet for d-pad som var vanlig på den tiden. Det fungerer faktisk overraskende bra på et over 20 år gammelt spill. Kontrolleren kan du få i fire forskjellige innpakninger som etterligner designet til Nes, Snes, Gamecube eller Sega Genesis. Den ser virkelig flott ut!

Kontrolleren er som sagt ganske liten og tynn, men den sitter overraskende godt i hånden. Noen vil nok misslike at skulderknappene sitter ved siden av hverandre i stedet for over hverandre slik man er vandt til fra Xbox og PlayStation, men jeg synes ikke det er noe problem. Det er også svært få retrospill som faktisk bruker alle 4 skulderknappene. De analoge spakene er nok en smule små, og det er litt vanskelig og trykke dem ned uten at man beveger dem til siden. Men igjen, det er veldig få retro spill som faktisk bruker knappene til de analoge spakene.

Alt i alt er dette en god kontroller. PlayStation og Xbox kontrollere vil nok alltid være overlegne, men hvis du leter etter en kontroller som vil gi deg den nostalgiske retro følelsen så er denne perfekt.

8.0/10

• Stilig design
  • Gode analoge spaker