Hollow Knight er et 2D "metroidvania" action-adventure spill fra det Australske studioet Team Cherry. Spillet kom først ut i 2017, men kom i sommer til Switch og kommer til PS4 og Xbox i løpet av september.

Historie/Presentasjon: Hva du skal gjøre, og hva som foregår er ikke veldig tydelig med en gang. Spillets verden er relativt åpent, med noen begrensninger, men du har mye frihet til å utfordre. Det setter jeg pris på. Friheten til å utforske gjorde at jeg aldri følte at jeg stod fast. Det var alltid fremgang uansett hvilken retning jeg gikk. Dette er en fin måte å hindre spillet å bli kjedelig. Hver gang du oppdager noe nytt og viktig, åpner det for flere muligheter til å utforske. Selv om jeg likte friheten og aldri kjedet meg, så syns jeg at noen hemmeligheter og informasjon om hva du skal gjøre var i overkant obskurt.
Presentasjonen til spillet er også av høy kvalitet. Verden du er i, og karakterene du møte har interesante og varierte design. Selv om noen gjør det bra, synes jeg at den retro inspirerte 8-bit stilen flere indie utviklere bruker er for mye brukt og kan brukes som er krykke for dårlig level design. Derfor setter jeg ekstra pris på grafikken og det visuelle generelt. Det er fint å se på og setter også steminingen for hele spillet.

Gameplay: Selv om historie og presentasjonen er bra, er det gameplay som virkelig betyr noe. Her er Hollow Knight også veldig bra. Du starter med lite, men får ett mer og mer kompleks utvalg av evner og angrep desto mer du spiller. Progresjonen er godt balansert så du får mer og mer å velge mellom i ett bra tempo. Dersom du synes en "boss" er vanskelig, gå en annen plass å utforsk. Etterhvert finner du nye evner og "charms", eller andre ting som kan gjøre det enklere for deg.
Det største som plaget meg med spillet er vanskelighetsgraden. Det ble aldri så fælt at jeg mistet lysten til å spille, men noen "boss fights" var overdrevne. Når du møter en fiende som er mye større, sterkere, raskere, gir deg få muligheter til å helbrede og du har ingen anelse om hvor mye helse den har og hvordan den angriper kan den føles litt mye. Når du gjentatte ganger må gå gjennom store områder kun for å dø igjen og igjen blir du litt lei. Jeg får personlig ingen stor glede av å måtte øve igjen og igjen, får å vinne en fem minutt lang kamp.

Hollow Knight er ett meget godt spill, hvor du får mer enn nok innhold for den vennlige prisen. Tilgjengelig på PC og Switch nå, og snart PS4 og Xbox. Dette kan anbefales.

8.5

• Frihet