Anmeldelse / Film & TV

• Karakterene
  • Action sekvensene
  • Den filmen fansen fortjente

Zack Snyder's Justice League

Anmeldelse / Film & TV

20. mars 2021

Zack Snyders Justice League, eller The Snydercut, er en «directors cut» av 2017s Justice League. Den er regissert av Zach Snyder, på ekte denne gangen. Den har Ben Affleck, Gal Gadot, Ray Fisher, Henry Cavill, Ezra Miller og Jason Momoa i hovedrollene.

Justice League var en film jeg syntes var ålreit når jeg så den, men har likt mindre og mindre etter det, og har etter hvert fått en ganske negativ mening om den. Selv om jeg er meget glad i Man of Steel, så følte jeg at i Dawn of Justice ble det for mye fokus på å sette opp frmetiden. I årene etter filmen kom, dukket det opp rykter om hvor lite av filmen Snyder egentlig hadde laget. Dette skapte en storm på internett av folk som ønsket å få se hans visjon. Etter måneder med press både fra fans og de som spiller i filmen, annonserte Zack at hans versjon ville komme til HBO Max/Nordic i 2021. Nå er den endelig her, så da er spørsmålet om den var verdt ventingen?

Svaret fra min side er ett svært ja! Snydercut er komplett overlegen versjon på alle måter. Spesial effektene er faktisk fullført og filmen er i klassisk Snyder stil nydelig å se på. Det kan hende du ikke liker fargevalg, men CGI-en er i det minste bli gjort ferdig denne gangen. Snyder er ikke bare god på det visuelle, men også på action sekvensene. De alle meget underholdene, og består ikke bare av meningsløse CGI eksplosjoner. Det vil alltid være de som kritiserer hans bruk av sakte film, men det syns jeg blir tåpelig så lenge det har en mening bak det. Jeg synes bruker av sakte film var noe av hans bedre bruk av dette.

Alle karakterene er forbedret her. Filmens lengde gir mye mer tid til samspill mellom dem, og ensemblet blir balansert bra. De som tjente mest på dette er Ezra Miller og Ray Fisher. Millers Flash er en mye mer tredimensjonell karakter denne gang, og eksisterer ikke kun for «comic relief». Snyder har sagt flere ganger at Fishers Cyborg i hjerte i filmen, og det har han helt rett i. Fishers rolle er mye større og bedre i denne versjonen. Filmens skurk Steppenwolf er også kraftig forbedret. Ikke bare ser karakteren mye bedre ut rent estetisk, men har en mye mer interessant karakter. Alle andre som spiller gjør sine roller godt og fortjener skryt.

Det som kommer til å skape mest skepsis er filmens lengde. Da rulleteksten begynte hadde filmen vart i 3 timer og 44 minutt. Dersom lengden blir ett problem er det ikke noe problem. Filmen er nemlig delt opp i syv kapittel, slik at det er lettere å se filmen dersom du sliter med tid. Jeg syns at lengden til filmen også er en av dens styrker. Dette tillater karakter utvikling, og gjør at ingen i ensemblet blir bakgrunnsstøy.

The Snydercut er filmen vi burde ha fått for fire år siden. Den er ett overlegent verk på alle måter, og jeg tror denne versjonen hadde blitt en lang større kinosuksess, en det middelmådige produktet til Joss Whedon. Det som skuffer mest er at vi mest sannsynlig ikke får så den planlagte oppfølgeren. Jeg mener at den eneste meining om en film, som burde bry deg om, er din egen. Dette er spesielt viktig meg denne filmen. Det er mange som allerede har gjort seg opp en mening, enten positivt eller negativt, om denne filmen. Mitt råd er gi den en sjanse, og tenk for deg selv.

9.0/10

• Snyders regi
  • Karakterene