Anmeldelse / Film & TV

• Måten Hans døde

Broen 3

Anmeldelse / Film & TV

30. november 2015

*IKKE LES VIDERE DERSOM DU IKKE HAR SETT BROEN SESONG 3*

Sesong 3 av det dansk-svenske krimdramaet Broen har nettopp hatt sesong finale, og her har jeg gjort meg opp noen tanker.

På grunn av slutten på sesong 2, så introdusertes det flere nye karakterer i år. Den viktigste var Thure Lindhardts Henrik Sabroe. Han skulle være erstatningen for Kim Bodnias Martin Rodhe, og gjorde enn god innsats i den rollen. Karakteren hans hadde visse likheter med Martin, men nok av egne kvaliteter, som gjorde at han ikke ble til enn kjedelig kopi av Martin. Han var kompleks og hadde en klassisk mørk fortid, men den sto aldri i veien for hoved historien. Han hadde også god kjemi på skjermen sammen med Sofia Helins Saga. Også på karakter fronten leverte Sofia Helin kanskje sin beste sesong. Hun fikk mye mer å jobbe med enn tidligere sesonger. Vi så ikke bare den komiske asperberger siden, men også den siden som er alene og sliter uten noen hun står nær. Dette kom ekstra godt fram når moren til Saga kom inn i bilde, og Hans låg for døden. Det var veldigt underholdende å se samspillet mellom Saga og andre karakterer på skjermen.

Historien denne gangen var en del simplere enn den var sist sesong, og det var en god ting. Det var ikke noe miljø terrorister som bytter skurk annenhver episode. Det var kun en morder hele veien. Det ble til tider litt vel mange karakterer introdusert, men det virket som om at alle hadde en hensikt i forhold til hovedplottet. Det ene som jeg bemerket meg som en negativ kvalitet med sesongen var måten Hans døde på. Han lå flere episoder i ett koma og ble sakte, men sikkert verre. Dette gjorde det jo mer realistisk, men det ble et veldig stort anti klimaks når han døde. Å bringe tilbake karakteren Rasmus virket også meningsløst, men jeg velger å tro at det har en hensikt dersom det blir ny serie.

Måten sesongen sluttet på gjorde meg spent på en eventuell neste sesong. Saga er mistenkt for ett mord hun ikke har gjort, og Henrik sluttet som politi for å lete etter de forsvunne døtrene. Scenen på togstasjonen i siste episode var veldig sterk. Ikke bare var den veldig godt spilt, men den overbeviste meg i ett sekung om at Saga hoppet foran toget.

For å oppsumere var Broen 3 bevis på at serien ikke bare er en av nordens beste krim serier, men blant de beste som går på TV uansett nasjon. Det var en spennende og godt spilt sesong, som introduserte gode nye karakterer. Den gjorde også en god jobb med å sette i gang en eventuell sesong 4.

9.0/10

• Karakterene
  • Saga og Henriks forhold