Del på: Stumbleupon

Årets store bombe under E3. Men det har vært en lang og skuffende vei hit!

Final Fantasy VII står per i dag, 18 år etter lanseringen, som Square-Enix (Squaresoft) sin hellige gral. Det som i sin tid viste seg å være deres største mesterverk. Dette var et av undertegnedes aller første Playstation-spill, og jeg er sikker på at jeg har godt over firesifret antall timer i dette spillet. Jeg var forsnøyd med spillet, og var ferdig med det, som en god historie som kunne spilles om og om igjen. Remake var ikke noe som var godt kjent på den tiden. HD-oppskalering? Meh, det var bare en gimmick som kom til å gå over. Tenkte jeg. Helt til Playstation 3 ble annonsert. Og ikke minst, til de viste frem den notoriske techdemoen av Final Fantasy VII.


En kort videosnutt i vanvittige 720p med det som på den tiden var det ypperste av grafikk var nok til å sette hele internett på hodet. Fanboys av spillet kom ukontrollert i buksa gjentatte ganger når denne videoen ble avspilt, bare for etterpå bli så dypt skuffet at du ikke ville klare å hente frem snoppen igjen om du så prøvde med lommelykt, sukkerbit og pinsett. Fordi dette var en techdemo. Og det var alt. Dette var også starten på ti år med mas, rykter, skuffelser, og en del fanlagde remakes som ble kaldkvælt av Square før de i det hele tatt fikk skrevet første kodesetninga. Men selv om dette var det som helte bensin på bålet, var det allerede tanker rundt en remake lenge før techdemoen ble vist frem.

Januar 2001: Square annonserer at de kommer til å porte og/eller remake flere Final Fantasy, og muligheten var der for remakes av VII, VIII og IX til Playstation 2. Senere samme året i et intervju avkrefter skaperen av Final Fantasy, Hironobuo Sakaguchi dette med "vi har ingen planer akkurat nå"

September 2003: Tokyo Game Show går av stabelen og viser frem Final Fantasy VII: Advent Children. Vi fikk se flotte, moderne bilder av gode gamle figurer fra FFVII, Midgar ser bedre ut enn noen sinne, og det hele ser meget interessant ut. Fansen begynner smått å få en bul på buksa med tanke på hva de kan gjøre med serien fremover.

2005: Helvete braker løs, kort fortalt. Det var her det virkelig tok av når Square presenterte sin sagnomsuste techdemo. Et stønn gikk gjennom tusenvis av gutterom i det de forteller at dette kun er en demo for å vise kreftene til Playstation 3. Men det var for seint. Hypetoget var allerede forlatt stasjonen. Og det var fullbooket. Fansen maste på Square i det uendelige, og ved et tidspunkt var det en underskriftskampanje som nådde utrolige høyder for dette. Nøyaktig antall har jeg ikke klart å finne igjen, men det var betydelig.

Juli 2005: Square svarer på masinga. De gjentar at det bare var en techdemo, men at de har lagt merke til etterspørselen. De har ingenting satt i stein enda, men de har det i bakhodet.

Høsten 2005: Ved flere intervjuer får vi samme svarene. Men gravende fans leter etter et lys i alt! Yoshinori Kitase, den originale regissøren av spillet har uttalt at Tetsuya Nomura, regissøren av blant annet Kingdom Hearts, samt Advent Children, burde ta seg av en eventuell remake. Videre blir det kommentert at det ikke er noe de har tid til akkurat nå. Det samme gjentas ved senere intervju, og de påstår også at et så stort prosjekt vil kreve 300 personer og minst fem års arbeid for å få det gjennomført. Flere unnskyldninger blir kastet i hytt og pine, som for eksempel at kvaliteten på dagens spill er såpass høye, og tar så lang tid. Bare techdemoen tok dem 2-3 måneder å få laget.

Mai 2006: Ny E3 er om hjørnet, og ryktene starter å strømme igjen. I følge "Electronic Gaming Monthly" er prosjektet i gang, og til tross for Square sine konstante benektelser var techdemoen en liten smakebit på remaken. Dette skulle lanseres i 2007. Til og med Best Buy gikk på denne, og satte spillet ut som preorder til 2007. Square nekter. Og E3 kom, uten mer informasjon.

Juni 2007: Tetsuya Nomura tar opp saken en gang til og bekrefter: Nei. Likevel går de ut med at flere av de yngre ansatte i Square har lyst til å gjennomføre prosjektet, og at de ikke har lukket døra helt enda. Til og med Hajime Tabata, mannen bak Final Fantasy VII: Crisis Core, uttaler at han ønsker dette gjennomført, og at han kommer til å mase for å få det til. På internett er det hele nå blitt en spøk, og folk flest begynner å gi opp håpet. Remaken blir sett på som en nødknapp for Square.

Samtidig blir Crisis Core gitt ut. Spillet til PSP viser forhistorien til FFVII, og var i seg selv et fantastisk spill. Naturligvis var det mange fans som la litt for mye tanker i spillet, og ikke minst på avslutningen. Når du har spilt gjennom det to ganger, får du nemlig opp en "hemmelig" scene. Denne er veldig lik techdemoen som startet det hele, og avsluttes med "to be continued in Final Fantasy VII". Hørte noen ryktetoget? Jepp, der kommer det rundt svingen. Alle ombord!

Februar 2008: Flere intervjuer. Får vi remake? Nope. Er sjansen der? Tja..

Mars 2008: Intervju med skaperen av Crisis Core røper at CC ikke var slutten på sagaen, men at avslutningen ville ta en annen form. Var dette bekreftelse på remaken? Nope. 

August 2008: Square holder en event med navnet "DKΣ3713". Ryktene går på forhånd om at vi får en stor annonsering om FFVII. Gjør vi det? Nei. Best Buy slår derimot til igjen og annonserer spillet på nytt, og det lanseres bare få dager etterpå. Meh.

Mars 2009: Nomura snakker ut i nytt intervju angående Advent Children Complete. Ingen spesifikk informasjon om en remake, men her hintes det om at det kommer mer i samme serien, og at han har flere ideer rullende. Akkurat som hypetoget. Kjør forbi, kjør forbi..

April 2009: Final Fantasy VII lanseres på Playstation 3! Det vil si, den originale PS1-versjonen. Dukket også opp i andre regioner i juni. Flere intervjuer røper at de har snakket om en remake, men at det ikke er planer om det enda. Kjøp PS1-versjonen først, så kanskje vi kommer tilbake med mer nyheter.

Kort etter dette dukket det opp en nettside med nedtelling til en stor annonsering. "VII Days" sto det. Kom igjen, internett, jeg vet du vil eksplodere igjen. Bare for så å bli skuffet, for her snakker vi bare om Lord of Vermillion II.

Januar 2010: Nope.

Februar 2010: Flere topper i Square snakker om hvor vanskelig det er å lage byer i FFXIII, og at det samme vil gjelde for en VII-remake. Flere unnskyldninger. For så å snu på en femøring og komme med nye uttalelser bare dager etter. Nå forteller de at de ønsker å se en mer komplett versjon av VII, og at de vil jobbe med det en dag. Kort tid etterpå kommer de med enda en uttalelse. "Vi vil gjerne lage det, dersom det hadde tatt under ett år". Men samtidig uttaler de at en remake vil fort ta 10-15 år å lage.

Mars 2010: Square spør fansen rett ut på Twitter: vil dere ha en remake? Responsen var så voldsom at de måtte be folk om å slutte å svare til slutt.
Motomu Toriyama uttaler at dersom han ville lage en remake av et spill så måtte det bli VII. Toppsjefen i Square, Yoichi Wada, har tydeligvis også fått med seg at folk vil ha en remake, og uttaler at de ser på mulighetene. Bare for å følge det opp med at det ville ta 40 år å lage. Sees i 2055, folkens!

November 2010: En falsk jobbutlysning går rundt på nettet, hvor Square søker etter folk til å jobbe på remaken.

Mai 2011: Selveste Hideo Kojima, skaperen av Metal Gear-serien, tweeter om at han skal i et møte med regissører fra Square. En fan ber han om å bringe videre at vi vil ha en remake, noe han gjør.

2012: Lite nytt, med unntak av tilfeldige aprilspøker og hypes før store spillmesser. Men ingen nyheter. Square kommer med tidenes tørre uttalelse, og påstår at de må klare å lage et spill som kan overgå VII før de kan remake det. Kort sagt: det skjer ikke. På dette tidspunktet har de fleste gitt opp håpet. Etter så lang tid er det ingen som orker å mase lengre, fordi alle vet at det ikke kommer til å skje. Vi får bare "kose oss" med middelmådige gjentagelser av XIII. Lightning Returns. Lightning Returns Again. Lighting Returns Again 2. Og så videre. 

Februar 2014: Så smalt det. Det var ingen som hadde forventet det som nå skulle skje under Playstation Experience. 20-årsjubilieet til Playstationmerket. Selveste toppsjefen i Square, Shinji Hashimoto, entrer rolig scenen. "Seventeen years ago.." forteller han på gebrokkent engelsk, og samtidig dukker logoen til Final Fantasy VII opp på storskjermene bak. Folket i salen jubler. Folk hjemme som fulgte med eventen hoppet i stolen, og hengte foran PC-skjermen. Var det virkelig mulig? De viser en trailer. Med bilder fra det gamle spillet. Når som helst nå skal de vidunderlige HD-bildene komme skytende gjennom salen. Fanboys verden over sitter med en liten tåre i øyekroken og en ereksjon som var sterk nok til å kutte glass med. Men det skjer ikke noe. "exkeeelusivolyy to paaaystashåån fåååh" annonserer en ekstatisk Hashimoto til en fullstendig stille sal. Det har gått opp for publikum at dette ikke er det de trodde. Dette er bare en port av det originale spillet. Dette er Square sitt største troll noen sinne. Og når vi ser tilbake på det i etterkant var det ikke bare vanvittig ondskapsfullt, men like fantastisk godt gjennomført. Spesielt siden remaken allerede var i gang da dette stuntet ble gjennomført. Hashimoto ler på scenen, og han har god grunn til det.


Juni 2015: Kort tid før E3 kommer nyhetene som vanlig. Remaken er i gang, bla bla bla.. Dette har vi hørt hvert år, og ingen bryr seg lengre.

Det hele leder opp til E3 2015, da vi endelig fikk viljen vår. Square har trykket på panikknappen. Vi får endelig Final Fantasy VII Remaken.




Spill & Gaming Skrevet av: peter m o Skrevet: 23. August 2015
Del på: Stumbleupon
Kommentarer elsker vi, men Kardemomme-loven gjelder. Vær snill og grei og respekt andre mennesker.