SPOILER ALERT. Fantastisk spill

*Noen spoilere*

Uncharted 4: A Thiefs End er fantastisk. Det er system selger og en verdig avslutning på en av historiens beste spill serier. Det leverer nok en gang en historie som føles som en ekstra lang Hollywood blockbuster. Det er store og eksplosive action sekvenser som får en hvilken som helst Hollywood storfilm, til å se ut som indie film laget av Amisher. Jeg føler at å trekke fram enkelt sekvenser ikke blir rett, fordi den samlede kvaliteten er så høy. Spillet leverer derimot ikke bare på action sekvenser, men på historie og karakterer. Dette er en mye mer personlig historie for Drake. Når broren Sam dukker opp, femten år etter at Nate trodde han dø, starter ett episk, personlig og actionfylt eventyr på jakt etter en piratskatt. Gjennom flere flashback sekvenser og gjennom dialogen mellom Sam og Nate får vi se forholdet deres, og hva som driver de to. Forholdene mellom Nate og de andre karakterene er det som driver historien, og skuespillerene som gir stemmer og motion capture gjør alle en topp topp jobb. Det hjelper også at graffiken er den klart beste i serien. Uncharted serien har alltid vært kjent for nydelig grafikk, og karakterene ser mer ut som ekte mennesker en de noen gang har gjort. Alle plassene du reiser til i spillet ser bra ut, med villmarken i Madagaskar som det som ligger best i minne hos meg. En ting som jeg alltid har likt med serien som fortsetter her er detaljene. Måten Drake tar på veggen når han passerer den eller måten karakterer reagerer på å bli lyst i ansiktet med lommelykt, og de små kommentare og samtale mellom karakterene mens du klatrer eller beveger deg rundt i områdene løfter spillet opp på ett nivå over andre action eventyr.

Selv om Uncharted er fantastisk karakter dreven historie leverer deg også topp gameplay. Takket være Naughty Dogs avgjørelse om å inkludere kjøretøy, som bil og båt, i spillet har vi fått mer åpne områder enn før. For de som liker å lete etter de diverse skatte "collectibles" på vært kapittel tror jeg dette er en god ting. Det er også en god ting for de av oss som setter pris på grafikk og level design. Klatring og "puzzles" er fortsatt en viktig del av spillet, og det er introdusert en ny gripekrok, som er ett nytt og effektivt element i klatre seksjoner. Kroken gjør at plattformseksjonene føles mer variert. Kroken kan også brukes i combat. Combat er stort sett det samme som før, men det er jo ikke en dårlig ting. Det er finpusset litt på "hand to hand" og kroken gir deg flere alternativ. Designet på flere av områdene gjør at du har flere alternativ i combat. Du ta det rolig og snikke rundt å ta en etter en fiende ut, eller du kan gå full Rambo. Jeg følte at vanskelighetsgraden  på mange av skyttesekjonene hadde en veldig naturlig stigning.

Dersom du har fullført historien, eller bare ønsker en pause fra den, har spillet heldigvis en solid multiplayer. Den er ikke en typisk multiplayer som føles at den er inkludert kun for å bli inkludert. Den nye gripekroken fungerer fint i MP combat. Det er også inkludert diverse nye ting som forandrer på online matcher. "Mysticals" er nye overnaturlige evner som kan brukes mot fiender eller for å hjelpe ditt lag. Det er AI-kontrolerte sidekicks som støtter laget enten offensivt eller defensivt. Begge disse må tjenes opp med cash du får i matcher når du beiserer fiender in game. Dette betyr at de som spiller bra eller følger objektivet i de diverse match typene blir belønnet. Heldigvis har jeg ikke opplevd at noen er OP til en grad at de avgjør matcher. Alle match typene jeg spilte var solide.

Uncharted 4: A Thiefs End er ganske enkelt ett spill av ypperste klasse. Spillet er en verdig avslutning på en av mine absolutte favoritt spill serier. Det har vært mangen som har påstått at verken Xbox eller PS4 har en ekslusive release som er en system seller(jeg er uenig), men det er ikke lenger sant.

10

Mesterverk

• Nydelilg grafikk