En lekkert innpakket fanservice

I år har jeg vært så heldig å få selveste flaggskipet til Nintendo til jul, og har dykket dypt inn i det ferskeste Final Fantasy. Men er det noe tess?

Svaret er kort sagt tja. Det er jo ingen grunn til å legge sjul på at dette er en ren fanservice fra Square-Enix, hvor vi får servert musikk fra tittel etter tittel til det gulpes ut fra alle kroppsåpninger.

Vi starter opp med en enkel meny, som ved første øyekast ser ut til at alt er låst. Her kommer poenget med spillet inn. For hvert brett du spiller gjennom får du poeng, og jo flere du får, jo mer låser du opp av klassiske spillfigurer, sanger, spillmoduser, og ja, til og med optionsmenyen har flere ting låst. Snodig konsept.

Men hvordan er spillet sier du? Joda, det er jo et rytmespill, og hvis du har sansen for disse, og samtidig er fan av Final Fantasy, er dette game of the year for deg. Hvert "brett" er en låt du velger fra hvilket som helst spill fra Final Fantasy I helt til det nyeste XIV. Samt alt av spinoffs, som 10-2, 13-2, 13-3, Mystic Quest, Crisis Core, Crystal Chronicles og så videre. Totalt snakker vi om over 220 titler, pluss at du kan kjapt laste ned rundt 50 titler til, for 8 kroner stykket.

Siden det er et Nintendospill, er det naturligvis noe barnslig grafikk, men det er likevel på mange måter søtt og gjennomført, og alle personer (du kan velge samtlige helter og enkelte antihelter fra alle spill og laste ned ekstra) og monstre du kjemper mot er overraskende detaljerte.

I brettene, som varer like lenge som sangen du har valgt, er det tre forskjellige typer å spille på. De friske låtene med litt fart i, er som et kampsystem. Du velger deg fire karakterer, setter opp noe skills og gjenstander som kan hjelpe deg, og setter i gang. Her er det symboler som sendes mot fire sirkler, og det er opp til deg å treffe disse på riktig tidspunkt. Naturligvis er det i takt med musikken. Bommer du på noen, går HP-baren din ned, og går den til null er det over og ut. Treffer du godt, slår du ut monstrene som dukker opp på motsatt side av skjermen og får poeng. De andre modusene er mer eller mindre det samme, men her har vi de mer rolige melankolske musikkperlene og her blir det mer en "følg-streken" variant for å komme gjennom brettet. Til slutt har vi en modus som det bare er noen få av i hele spillet. Da spiller det en nostalgisk FMV i bakgrunnen med dertilhørende musikk, og du skal følge sirkelen som går rundt om kring og lager symboler.

Smekre FMV'er vi kjenner fra gode gamle Final Fantasy

Du kan velge om du vil bare spille en enkelt utvalgt låt, eller om du vil kjøre gjennom en form for historiemodus som for øvrig ikke inneholder noe historie i det hele, men heller er en serie tilfeldig utvalgte musikkbrett, etterfulgt av en boss i slutten. Nytt fra det forrige Theatrhythm, er en versus-modus, hvor du kan spille mot AI eller en annen spiller (lokalt eller over nett, og for å si det slik, har jeg per dags dato enda ikke funnet noen på tilfeldig søk online). Naturligvis finner du også en museum-modus som rett og slett bare er om du har lyst til å høre på låtene uten å spille, se på FMV'ene, eller kose deg med litt lekker artwork. Alt som låses opp jo mer du spiller.

Så alt i alt, er dette en stor fanservice, og det har en del å si om du er interessert i Final Fantasy, eller rytmespill. Den store fordelen med spillet er at du kan spille korte brett i flere vanskelighetsgrader, og slipper å investere flere timer i slengen. Perfekt om du skal ta en halvtimes busstur og har med deg 3DS'en.

7.0

• Deilig nostalgisk musikk
  • Korte enkle spill