Wiedźmin 3: Dziki Gon

The Witcher 3: Wild Hunt er den tredje delen i den suksessfulle Witcher spill serien, basert på den Polske bokserien. Spillet er ett open world RPG i tredjeperson. Spillets handling foregår rundt Geralt leting etter Ciri.

Gameplay:

The Witcher 3: Wild Hunt er enkelt og grett et rollespill i topp topp klasse. Spillet har fire varierte sandboxer, som til sammen lager en stor, variert og fantastisk fantasy verden. De varierte kulturene inspirert av ekte kulturer, gjør ett dette faktisk føles som ett stort kontinent. Spillets gameplay er bra, og forbedret fra tidligere. Du kan nå hoppe(jippi), og de magiske evnene du har tilgang til er modifisert. Å bygge karakter med evner og mutagens tilpasset din spillestil funker fint. Du har god mulighet til å tilpasse Geralt til din måte å spille på. Jeg valgte å stort sett fokusere på å forbedre magien til Geralt, og på å gi han ekstra angrepsstyrke. Jeg syns også combat var solid. Du kommer ikke langt med å prøve hack n slash button mashing, men må tenke. Det er ett visst strategisk element over det hele. Bruke potions og oljer for ekstra styrke, bruke det rette sverdet for monster eller mennesker og bruke de rette evnene basert på monster sine svakheter. Det er ganske vanlig på oppdrag å måtte bruke "witcher" sanser til å spore opp monster eller savnede NPCs. Dette gjør at flere oppdrag som kunne lett ha blitt kjedelige og gjentagende, unngår å bli det.

Bortsett fra selve slåssing er det masse andre deler av combat som er viktig. For eksempel å skaffe ingredienser til å brygge "potions" som kan styrke deg og gir ekstra skade mot monster. Du kan også finne komponenter og diagram til å lage bedre våpen og rustning. Du har ikke bare tilgang til sverd og andre duel våpen, men også er armbrøst du kan bruke til å slåss på avstand, eller mens du beveger deg i båt eller på hest.  Du kan også laga granater, som kan brukes i slåss kamper. Det er også ett "mini-game" i spillet som heter Gwent. Gwent er ett strategisk kortspill som du lett bruker manger timer på. Du skaffer kort, styrker kortstokken din og spiller mot alt som kan spilles mot. Jeg spilte mot stort sett alle karakterer som jeg kunne spille mot.

Historie:

Spillet har en stor og episk historie. Det er enormt mye å gjøre i denne verdenen. Det er mange sideoppdrag rundt i verden. Jeg brukte mange timer på å springe rundt å gjøre oppdrag, og listen over sideoppdrag vokser fort. Du kan utforske verden denne store verden uten å gjøre noe spesielt, eller å lete etter bedre utstyr. Du kan ødelegge monster reir og dra på masse skattejakter. Det er masse witcher kontrakter hvor du dreper diverse monster. Du kan frigjøre diverse små plasser fra monster eller banditter, men det min favoritt ting å gjøre utenfor hoved historien var Gwent.

Verdenen har dynamisk vær og ett dag og natt system som kan ha effekt på noen monster. Dette gjør oppdrag og kontrakter mer kompleks/strategisk, fordi monster kan være sterkere enn vanligvis avhengig av tidspunkt. Det er denne typen detaljer jeg føler er med å gjøre dette spillet så bra. En annen detalj jeg satt pris på er at Geralt skjegg kan gro mens du spiller. En stor detalj spiller treffer på er grafikken. Å se Geralt i utkanten av en skog, med kveldssolen som stikker gjennom trærne er vakkert å se på. Det jeg likte veldig godt med historien er at valg betyr noe. Du kan snakke deg ut av ting, du kan investere i magi som får NPCs til å gjøre som du vil eller du kan velge å slåss. Du kan også velge å lyge til karakterer om monsteret du drepte for ekstra belønning. Diverse vlag du tar kan også ha effekt på hva som skjer i sideoppdrag og i hovedhistorien. Ofte syns jeg at spill skaper en illusjon av frihet, uten at valg egentlig betyr noe. Her har faktisk valg noe å si for slutten på spillet og forhold mellom karakterer.

Det er så mye positivt å si om dette spillet at denne anmeldelsen lett kunne blitt mange sider lang. Det er egentlig ikke stort negativt å si om spillet. I visse tilgfeller av "close combat" kan kameraet være svakt, men ikke så ofte at det er ett problem. Det eneste som egentlig merkes er de lange "load times" når du dør, men på grunn av den store verdenen så kan det aksepteres.

Konklusjon:
Topp gameplay, episk historie, nydelig og svær verden og enormt mye å gjøre, er de største av mange grunner til at The Witcher 3: Wild Hunt er et fantastisk rollespill.

9.5