Enkelt og utfordrende

Super Meat Boy er et 2d plattform indie spill fra 2010. Spillet handler om Meat Boy som må redde kjæresten sin, Bandage Girl fra spillets skurk Dr. Fetus. Du leste rett, det er faktisk en figur som heter Dr. Fetus.

Spillet har over 300 level over 7 verdener. Hver verden har 19 level etterfulgt av en "Boss fight". Det er også 20 bonus level tilgjengelige i hver verden om du fullføre en bane med rangeringen A+. Den første kalles Light World og den andre Dark World. Du kan spille levelene i hvilken som helst rekkefølge, men et visst antall level må fullføres før du får tilgang til boss fighten.  Gameplayen er ganske enkel på spillet siden det kun er fire ting du kan gjøre; venstre, høyre, sprint og hopp. Du spiller stort sett som Meat Boy, men det er noen andre spillbare figurer i mindre roller.

Om du har kontakt med noe på et level som er farlig dør Meat Boy umiddelbart. Du må ofte planlegge på forhånd hvordan du skal gjennomføre et level, og må lære deg fort å veksle med sprint knappen og å utnytte vegghopping. Det som gjør at spillet skiller seg ut fra andre plattform spill er at dette er et meget utfordrende spill. Du vil dø mye og spillet vil gjøre deg frustrert.

Spillet har en høg tempo elektronisk soundtrack, med et hint av hard rock, som gir den ganske simple gameplayen og storyen en "epic" følelse. Kontrollene på spillet er gode, men ofte vil at du trykker en hundredel for seint eller tidlig føre til dødsfall. Dette er ikke en kritikk siden spillet er ment å være utfordrende. Historien om å måtte redde en kidnappet jente fra en ond mann er jo ikke akkurat veldig originalt, men når det er snakk om et to dimensjonelt indie spill er det egentlig like greitt. Spillet har et retro look som gjør at spillet skiller seg ut fra andre moderne plattform spill.

Det er ikke mange feil å finne i spillet egentlig, spillet har mye humor involvert og da er det alltid noe av det som ikke er morsomt. Spillet har også ganske simple "cut scenes", men jeg har en følelse at det er med vilje. Kan gi et lite minus for den uoriginale historien.

Når det er snakk om 2d plattform spill er det ikke enkelt å finne feil, siden det er veldig få komponenter involvert. Super Meat Boy er en gøy, til tider frustrerende, plattformer som alle som liker sjangeren burde spille.

8.0

• Soundtrack og retro looken
  • Et stort lite spill