Jump up Superstar

Super Mario Odyssey. Det siste spillet i Mario serien har nå vært tilgjengelig i litt over 4 måneder. Jeg anmeldte det ikke, fordi jeg ønsket å ta meg god tid med spillet. Nå har jeg spilt det nok til at jeg føler jeg kan uttale meg om det.

Story: Det er vel egentlig ikke stort å si her. Du er ikke ute etter en komplek historie dersom du spiller dette spillet. Det er stort sett den samme historien som alltid med noen små unike element. Jeg synes at de diverse kongerikene hadde bra design, variasjon og innhold. Med unntak av to vann-nivåer så var alle unike og bra laget. Mine favoritter var Seaside, Bowser, Wooded og Metro Kingdom, men jeg syns egentlig at alle var bra. Det eneste som skuffet meg var Lake Kingdom. Det var unødvendig med to vann nivå, og når det ene var så bra merkes det fort at det andre skuffer. En annen klage jeg har på dette er at det var for få kongeriker. Viss man ser bort ifra de som er små, og kun har noen få "Moons" er de faktisk ikke flere nivå en det var på 64. Jeg liker de som er, men skulle gjerne sett flere.

Etter at historien er fullført kan du spille to nye kongerike for de som er interesert i en utfordring. Disse trenger ikke spilles, men dersom du er en "completionist" eller interesert i en utfordring er de for deg. Spillet er ikke spesielt vanskelig før dette. Det er "Moons" som enn må  lete etter eller møte visse kriterier for å få, men litt for mange "Moons" kan du få enkelt. Mange "Moons" blir delt ut kun med å gå bort til dem, eller gjennom å snakke med en NPC. Dette passer jo temaet i spillet med å utforske, men jeg satt mer pris på "Moons" hvor jeg måtte gjøre noe for dem. Dersom du liker utfordring kan det også skuffe. De som er vanskelig før slutten, er ofte mer irriterende en kompliserte. Heldigvis var de få.

Gameplay: Det som betyr noe er hvordan spillet fungerer. Det gjør det. Mario fungerer stort sett som han har gjort i 3D før med ett par nye triks. Han kan rulle for fart, men det som er mest snakket om er cappy. Jeg må innrømme at jeg ble skuffet når det ble annonsert at spiller ikke hadde de klassiske Mario "power up" evnene. Cappy fungerer heldigvis på en sånn måte at dette ikke betydde noe. Istedenfor 4-5 "power ups" du bruker av og til er nå hvert eneste kongerike fylt med ting du kan ta over styringen på. Du har ikke noe få "power ups", men dusinvis av dem. Fiendene og de diverse skapningene du kan over er unike og jeg kan ikke si at jeg direkte mislikte noen av dem. Jeg likte også alle "boss fights" med ett unntak, men det er nok mer subjektivt.
Siden dette er Nintedo så må det jo være motion controls involvert. Jeg syns personlig at de som fant på dette konseptet kan dø av aggresiv Ebola, men heldigvis er det mye mindre irriterende her en på Galaxy 1 og 2. Du slipper å konstant peke en kontroll mot skjermen, og med mindre du har tenkt å ta absolutt ALLE "Moons" kan du klare deg fint uten, dersom du deler mitt syn på kontrollene. Dersom du liker konsepte så funker det fint.

Konklusjon: Super Mario Odyssey er nok enn "home run" fra Nintendo. 3D spillene med med rørleggeren leverer alltid og dette er ikke ett unntak. Den nye "cappy" funksjonen funker bra og leveldesignet i spiller er tipp topp. Spillet har mye å utforske så du kan legge mange timer inn i dette meget sterke spillet. Du kan egentlig si at dette er den første oppfølgeren til Mario 64. Ett kongerike spesielt har stor nostalgi faktor dersom du elsker den klassikeren. Spiller er også nydelig visuelt og musikken er fantastisk som vanlig.

PS! Du kan ikke spille som Luigi. Skuffende.

9.0

• Topp gameplay