SEGA feirer 20 år med det blå pinnsvinet

Sonic Generations er et kjærlighetsbrev til alle Sonic fans. Spillet ble laget for å feire Sonics 20 års jubileum. Spillet handler om Sonic og Tails, og noen komplisert tidsreise tull som du ikke kommer til å følge med på når du spiller. Dette fører hvertfall til at det blir to versjoner av Sonic; retro Sonic og moderne Sonic.

Spillet består av to typer gameplay. Klassisk 2 dimensjonell plattform Sonic, og moderne 3d superrask Sonic. Hvilke level du foretrekker har nok mye med alderen din å gjøre. Spillet består av flere soner som er tatt fra tidligere Sonic spill. Hver sone består av to hoved level, og flere mindre challenge level, hvor flere av dem innvolverer Sonics venner og rivaler, som for eksempel Shadow, Silver og Tails. Hvor gøye og underholdende disse er varierer veldig, men heldigvis er veldig mange av dem valgfrie. Eggman/Robotnik er selvfølgelig tilbake som skurk her igjen. Wisps fra Sonic Colors dukker også igjen.

Di to typene level gjør at spillet blir veldig variert. Dette er selvfølgelig en god ting. Di to forkjellige Sonicene har også forskjellige angrep og teknikker di bruker. Retroen kan spinne og hoppe, mens moderne har massevis av angrep. Di to du bruker mest er speedboosten fra Sonic Unleashed og "homing" angrepet. Spillet hadde på det tidspunktet det kom ut, den beste graffiken i serien. Verden og level design er fint og fargerikt, men som Sonic spill flest er det ikke meningen at disse skal studeres. Du skal "fly" forbi dem i full fart. Hver eneste sone er forskjellig fra di andre og dette gjør at spillet ikke blir for repeterende. Spillet er også "noob" vennlig, og det er lett å lære hvordan du spiller.

Ett stort irritasjonsmoment på spiller er vanskelighetsgraden. Jeg har ingenting imot spill hvor den stiger etterhvert som du spiller, men på Generations var det veldig ustabilt. Det kunne gå fra enkelt til veldig avansert mellom to forskjellige level. Dette gjorde at jeg hoppet over flere baner for å komme tilbake til dem senere. Jeg fant også noen av levelene med Sonics støttespillere mer irriterende en gøye. Det andre store problemet på spillet er kontrollene. 90% virket det perfekt uten noen problem, men av og til mistet jeg helt tilfeldig kontrollen på Sonic. Han begynte også noen ganger og tilfeldig hoppe mot denne ene siden av banen ukontrollert.
"The Wisps" er veldig blandet. Som Sonics venner er noen mer irriterende en underholdende, og føles mer som noe du må gjøre enn noe du vil. Heldigvis har du muligheten til å hoppe over flere av di du ikke ønsker å spille.

Dersom du skaffer deg spillet på PC er det STERKT anbefalt å bruke en gamepad. Å spille dette med tastatur er ikke umulig bare veldig upraktisk. Dette er ikke en kritikk mot spillet, men ment som et vennlig tips.

Sonic har dessverre aldri hatt den stabile suksessen som Mario og Zelda serienene har hatt. Mario og Zelda har alltid klart å utvikle seriene sine med nye element og fått det til. Sonic derimot har ofte hatt mindre sterke resultat. Heldigvis for Sonic fansen er Generations en stor triumf for serien. Selv om spillet har to store irritasjonsmoment, så oppveier det positive det negative.

8.5

• Sterk gameplay
  • Sterk level og verden design