Nan iChir Gelair

Middle-earth: Shadow of Mordor er ett third person open world action adventure satt i Tolkiens verden. Du spiller som Talion, en mann som får familien drept av en tjener av Sauron, men blir vekket til live av en mystisk "wraith" som vil hjelpe deg å ta hevn.

Historie:
Historie i spillet er nok dets svake side. Det er egentlig en ganske enkel hevn historie, men på grunn av masse avsporinger i historien og med masse sideoppdrag, var det flere ganger jeg ikke hadde anelse om hvorfor jeg plutselig gjorde noe helt annet en forrige oppdrag. Av de to hovedkarakterene er vel Celebrimbor den mer interesante. Blodfans av Ringenes Herre bøkene vil nok kjenne igjen dette navnet, som skaperen av ringene. Etterhvert som informasjon om historien hans dukker opp, fremstår han som mer og mer kompleks. Dette var vel grunnen til at karakteren fikk egen DLC. Talion derimot er en ganske enkel karakter. Far og ektemann ute etter hevn er jo egentlig ikke veldig originalt, men han er vertfall en passende "badass", og voice actor mester, Troy Baker leverer selvfølgelig. Både Gollum og Sauron dukker opp gjennom spillet.

Ett annet skuffende element i spillet er boss fights. Å ta kapteiner og warchiefs er solid, men boss fighter mot for eksempel the Black Hand, eller Hammer  of Sauron er skuffende, lette og litt quicktime-ish. Kampen mot Sauron til slutt er en kort QTE og er derfor ikke veldig imponerende. Storyen leverer derimot på hoved- og sideoppdrag. De er stort sett godt varierte mellom stealth og action. Selve verden du er i er også solid. Alle sandbox spill trenger ett bra map, og her skuffes det ikke. Det er to åpne verdener inne i og utenfor Mordor. De er forskjellige og kjennes veldig Tolkien aktig. Grafikken er bra selv om du kan noken finne spill som ser finere ut.

Gameplay
Spillets gameplay er baset rundt stealth og sverd slåssing. Spillet har tydelige innspirasjoner fra Arkham serien, men har nok eget til å ikke bli en Batman rip off. Spillet har ett ganske simpelt level system, hvor du kan enkelt velge nye ferdigheter som best passer din spillestil. Wraith evnene du har tilgang til er solide uten at de gjør spillet for enkelt. Generelt er evnene du har tilgang gode og balanserte. Combat systemet er generelt ganske bra, men av og til kan Talion være treig å reagere. Det er også litt irriterende i begynnelsen å måtte henrette Uruk som går i bakken. Når det gjelder bevegelse og klatring kan Talion også være litt vanskelig. Siden du sprinter, klatrer og hopper med samme knapp, gjør han ikke alltid det du vil. Dette er spesielt slitende når du jager en Uruk som prøver å rømme.

Nemesis systemet som spillet er kjent for, er solid utført. Dersom du blir drept av en Uruk vil han stige i grad og styrke. Han vil også huske dei om han har drept deg, eller om han ble skadet av deg, eller stakk av fra deg. Hver eneste Captain og Warchief har styrker og svakheter. Dette fører til at du er nødt å tenke strategisk og ikke bare angripe for full maskin.  Stealth combat funker like bra som vanlig combat uten den treige reageringen. Selv om combat i seg selv funker stort sett, så kan det bli litt irriterende å usaklige mengder Uruks. Flere ganger angrep jeg en kaptein og 3-4 Uruks, men endte opp med å slåss med flere dusin Uruks og 3-4 kapteiner. Dette kan gjøre at enkle side oppdrag føles evig lange.

Dom: Shadow of Mordor er ett veldig solid Arkham innspirert sandbox spill. En svak historie og litt irriterende gameplay hindrer dette å være en instant classic, men spillet er definitivt vært den veldig nedsatte prisen kjeg betalte.

8.5

• Nemesis system
  • Gameplay