Goblins yo

Knack var en av launch titlene til PS4 for to og ett halvt år siden, så det er på tide at Sistestopp anmelder det. Spillet er ett plattform beat em up spill. Du spiller som Knack en organisme som hjelper menneskeheten å sloss mot en arme av gnomer.

Om du etter å ha lest setningen over, og tenkte det virker som en svak historie. Da har du rett. Historien er ikke spesielt minneverdig og karakterene er ganske kjedelig. Spillet har grett level design. Noen level er gøye å spille og noen er irriterende. Det er solid plattforming her,  men jeg skulle ønske spillet utnyttet konseptet bedre. Ideen å bytte mellom stor og liten var en fin  tanke, men konseptet blir ikke utnyttet. Det er ingen seksjoner hvor du kan velge mellom flere måter å utføre ett level på. Du er liten der spillet vil du skal være liten , og stor der det vil du skal være stor. Jeg syns dette var synd, fordi det hadde løftet spillet å kunne velge. Det er mest gøy å spille sekvenser hvor du er stor og kan lett ødelege ting. Dessverre blir flere av disse sekvensene dratt ned av at Knack kan være veldig treig og lite mobil, og at selv om du er stor så tåler ikke alltid Knack veldig mye skade.

Ujevn gameplay og ett konsept som er sløst vekk er de store feilene i spillet, men det er nok av små irritasjons moment. Checkpoints i spillet er svakt plassert. Dersom du dør på en vanskelig del, er du ofte nødt å gjøre flere små irriterende deler om igjen får å nå den avanserte delen. Jeg skulle ønske Knack var mye kjappere som liten og tålte mer som stor. Du har tilgang til gule krystall krefter, men de føles også forhåndsbestemte ut. Selve evnene er sterke, men hvor fort du kan bygge opp kraft til å bruke evnene varier enormt etter hva spillet ønsker at du skal får til.

Knack er en god ide og bra konsept, som dessverre ikke blir utnyttet nok. Spillet har solid fargerikt level design, men selve innholde i levelene gjør at å spille de gir blandede resultat. Spillet bommer også på grunn av ujevne kontroller. Knack kan anbefales om du er ute etter ett billigt og simpelt plattform spill. Det er ofte underholdende og har grei lenge på spillet. Jeg tror derimot at du lett kan finne bedre 3D plattform spill til PS4 eller andre konsoller. Dersom spillet hadde utnyttet konseptet mer, tror jeg det hadde vært mulighet for en oppfølger.

5.5

Ganske middels

• Brukbar gameplay og design