En framtidig klassiker

Far Cry 3 er en open world first person shooter fra Ubisoft. Spiller er satt på fiksjonelle stillehavs øyer, Rook Islands. Spillet handler om en ung party løve, Jason Brody, som samme me brødrene, kjæresten og venner blir tatt til fange av pirater. Jason klarer å rømme, men hans bror Grant blir drept. Jason oppnår kontakt med lokal befolkningen som sloss mot piratene.

Som sjangeren antyder er skyting en viktig del av gameplayen i dette spillet, men dette er mer en et generisk skytespill. Øyene er fulle av farlige dyr som; bjørner, tigre og leopard. Disse dyrene kan du jakte på for å oppgradere utstyret ditt, slik at du kan bære flere våpen, mer utstyr og mer ammunisjon. Spredd rundt øyene er flere radiotårn du må bestige får å få bedre tilgang til kartet. Det er også flere utposter okkupert av piratene som du må vinne tilbake. Di seksjonene av spillet er gøye, fordi di gir dei alternativ. Du kan gå inn Rambo stil og skyte alt og alle, du kan snike deg inn og ta dem en om gangen eller slippe di ville dyrene di har fanget løs og la di gjøre jobben. Det er også flere huler di kan gå inn i å finne sjeldne gjenstander. Du kan ikke selge dem og det eneste poenget med dem er å fullføre alt på spillet, men å finne gjenstandene i Tomb Raider innspirerte seksjonene er gøy. Ellers er det 5 typer oppdrag; små tjenester, supply kjøring, jaktoppdrag, myrde piratledere og "story missions". Spillet bruker 3 "skill trees" som du lærer diverse nye evner og triks når du når et nytt level.
Den enorme variasjonen i oppdrag og ting å gjøre, gjør at du aldri kjeder deg eller går tom for noe å gjøre. Alle di forskjellige måtene å angripe fienden på og den sterke variasjonen på våpen gjør skytingen underholdende.

Jason er sterk karakter. Han begynner redd og blir forskrekket første gangen han dreper. Etter verdt blir han vant til det og gjennom nye ferdigheter du lærer blir han sterkere og mer dødelig. Historien på spillet er bra, men dens aller sterkeste side er skurkene. Det er Buck som har mye komisk dialog til tross for hans morderiske lyster og mulige nekrofili. Så er det Hoyt, mannen bak piratene, men mest minneverdige er jo uten tvil Vaas. Vaas er skurken du vil se mest på spillet, den mest kjente figuren fra spillet og karakteren avbildet på coveret. Alle tre er veldig minneverdige og forskjellige, men ikke bare skurkene er solide. Dine allierte er også underholdende. Du har Willis, en CIA agent, som hjelper deg og hans tyske undercover partner Sam.
Spillet bruker også flere hallusinasjons/fantasi-sekvenser som hjelper spillet skille seg ut i en veldig brei sjanger. Det er faktisk ett oppdrag på spillet hvor skyter eksploderende piler på et blekksprutmonster. Å si at et spill ser bra ut er egentlig unødvendig nå til dags. Miljøet er bra designet og the Rook Islands er vakre, dersom du kan klare å se forbi piratene, menneske trafikkeringen og at nesten alt på øyen er ute etter å drepe deg. Altså mindre bagateller.

To av spillets mest geniale action sekvenser er på grunn av musikken. Å brenne en hasjgård med enn flammekaster er kult allerede, men en merkelig dubstep-reggae sang tar den fra bra til genial. Den andre sekvensen er når du sitter ved et maskingevær i et helikopter og Ride of the Valkyries spilles og alt er rett i universet.

Far Cry 3 er enkelt og grett et av mine personlige favoritt spill og en av de beste, om ikke det beste, sandbox og fps spillene noe gang laget.

9.0

• Gameplay