"Cover your hands with handsome blood"

Borderlands 2 er et first-person action rollespill fra 2012, og er utviklet av Gearbox Software og gitt ut av 2K Games. Spillet foregår på planeten Pandora, som er styrt av diktatoren Handsome Jack. Du spiller som en av fire "vault hunters", fire skattejegere som prøver å stanse Jack.

Spillet har to hoved element; skyting og å gjøre oppdrag. Spillet er derimot mye dypere en det kan se ut. Det er enormt mye tilpasning av karakteren din du kan gjøre. Blant annet mods og relics som gir deg diverse bonuser i kamp. Som rollespill flest eksisterer level også her, men Gearbox har også funnet plass til "badass ranks". For hver in-game challenge du gjør så får du en token, som kan brukest på å styrke blant annet helse og styrke. Å finne våpen er aldri noe problem på dette spillet, siden det er bokser med tyvegods overalt. Selv om det er mye karakter tilpasning så kan du ikke lage egen figur. Du kan kun tilpasse hårstil og klesfarge.

De fire karakterene har hver sin spesielle evne som kan aktiveres for å gi den en midlertidig fordel. For eksempel dersom du velger Salvador som meg, kan du bruke "gunzerking", en evne som lar deg bruke to våpen samtidig og øker skade du gjør og gjør at kuler kan regenerere. Spillet har flere moduser du kan spille som er variasjoner av hverandre. Du kan spille gjennom spillet alene, eller online og lokal multiplayer. Etter at du har gjennomført spillets siste historie oppdrag kan du spille True Vault Hunter Mode. Du begynner historien og alt på nytt med ditt nåværende level og utstyr, men fiendene er sterkere og loot bedre.

Et stort element i spillet er humor. Spillets skurk Handsome Jack står for mye komisk dialog de mange gangene han ringer deg kun for å hetse. Spillet er fullt av komiske NPCs som sender deg på spillets mange side oppdrag. Det er veldig bra lengde på spillet. Jeg gjorde veldig mange sideoppdrag og spilte siste oppdrag etter 41 timer i spillet. Selv om hovedplotet kanskje ikke er det mest originale så er den veldig sterkt skrevet. Noen sideoppdrag eksisterer kun for komedie. Det er litt spesielt at to av moderne spillhistories beste spillskurker, Vass og Jack, begge kom ut samme år, 2012. Spillet har en animert tegneserieaktig grafikk som hjelper det å skille seg ut blant andre shooter spill.

RPG og FPS er to veldig store sjangrer, men Borderlands 2 kombinerer begge veldig bra. Den enorme variasjonen i våpen og fiender gjør at skytingen aldri blir kjedelig, selv etter titalls timer med spilltid. Hvor mye tid du bruker på historien varierer etter hvor mye sideoppdrag du velger å gjøre. Du vil nok bruke nærmere 30 timer første gangen, og sikkert utallige ekstra timer med True Vault Hunter og multiplayer.

Det eneste negative med spillet er egentlig at det til tider kan bli litt for mye fiender. Når du er på et sideoppdrag kan det bli litt irriterende å skyte i 40 minutt for noe som bare er et sideoppdrag. Når du holder på et oppdrag er du nødt til å komme til ett visst punkt. Dersom du ikke komme til rett punkt og så velger å fortsette senere, må du gå gjennom noen områder på nytt og sloss mot de samme fiendene.

Borderlands 2 er simpelten et genialt action eventyr med en av moderne spills beste skurker. Borderlands 2 er et genialt spill du kan nyte alene eller sammen med andre.

9.0

• Masse tilpasning