It ends tonight

*Spoiler alert*

Arkham Knight er det avsluttende spillet i Rocksteadys Arkham trilogi. Spillet foregår ett år etter Arkham City. The Joker er død, og Scarecrow har en destruktiv plan for Gotham sammen med sin nye allierte, The Arkham Knight. Jeg kommer ikke til å inkludere DLC i anmeldelsen.

Historien: Du har veldig god kontroll på hvilke oppdrag har. Du har et veldig enkelt hjul som viser hvilke oppdrag som er nærme, og hvordan du ligger an på dem. Hoved historien er nok en gang solid. Det er mye fokus på Batmans samarbeid med Gordon og hele bat-familien, inkludert Robin, Oracle og Nightwing. Spillet har for mange gode stemmegivere til å nevne alle, men ett par må nevnes allikvel. Kevin Conroy og Mark Hammill har gjort dette i over 20 år og leverer nok en gang. John Noble gir stemme til hovedskurken Scarecrow og gjør en veldig god jobb. Stemmen hans passeer mye bedre og karakter er mye mer interesant enn tidligere.

The Arkham Knight er en interesant ny fiende og karakter. Angående identiteten hans, bør ingen som har litt peiling på Batman når den blir avslørt. Jason Todd var ett veldig åpenbart valg, men det betyr ikke at det er dårlig. Jeg ble derimot litt skuffet etter det blir avslørt. Etter en boss fight, forsvinner han helt til slutten. Til tross for the Jokers død i forrige spill, har Rocksteady funnet en bra måte å gi han plass i spillet.

Grafikken er et stort steg opp fra City. Gotham er mørk og nedslitt, mens personer ser mye bedre ut enn før. Små detaljer, som at Batmans drakt blir mer og mer slitt lengre inne i spillet, er å sette pris på. Det er også nok av easter eggs for DC fans å legge merke til.

Gameplay: Spillet har den samme gameplayen som de forrige, men introduserer flere nye ting. Den største og viktigste er Batmobilen. Den blir brukt for å fjerne fiendtlige droner og tankser, og generelt masse andre oppdrag. Selv om bilen er veldig sterk og viktig så har den ett par negative sider. Den er til tider vanskelig å styre, og den må brukes litt for ofte. Etter en stund så føles tank oppdragene mer som arbeid enn gøy. Det er synd at disse gjentatte drone oppdragene kommer så ofte, fordi det føles som de setter en stor bremse på framgangen.

Du har en tilgang til en ny Batsuit som du kan bruke til "multi fear takedowns". Ett angrep for å ta ut flere væpnede fiender samtidig. Får å utføre dette må du bygge opp "fear" gjennom stealth takedowns. Spillet har også flere oppdrag hvor du samarbeider med Nightwing, Robin, Oracle og Catwoman. På disse oppdragene har du muligheten til å bytte mellom Batman og partneren, og kombinere angrep.

Det er nye typer fiender på spillet, for eksempel medics, som vekker opp fiender du har tatt ut, og soldater med reflektor drakter som ikke kan sees gjennom detective vision. Måten du oppgraderer Batman og får nye skills er også forandret. Du får ferdighetspoeng hver gang du gjør fremgang på et oppdrag og når du fullfører en treningsøvelse. Dette er en bedre og effektiv måte å velge oppgraderinger som passer din stil best. Dette gir også ekstra motivasjon til å fullføre side oppdrag.

Til tider blir det litt mye problem løsing på oppdrag. Det er jo en del av Batman, men til tider hadde det vært greitt å kunne gå inn på ett område uten å måte gjøre fem forskjellige mini oppdrag for åpne en dør.

Konklusjon: Arkham Knight har en sterk historie, bra stemmer, solid gameplay og introduserer masse nye bra elementer. Det største problemet med spillet er at til tider kan ting bli veldig gjentagende, men til tross for noen feil er dette spillet en verdig avslutning på serien.

8.5

• Verdig avslutning på historien
  • Sterk og forbedret gameplay