Finsk metal, hva mer trenger du å vite?

Eternal er femtende albumet fra det finske power metal bandet Stratovarius. Albumet har blitt beskrevet som en blanding av gammel og ny power metal.

Den nevnte blandinga av gammelt og nytt, gjør at albumet ikke blir kjedelig eller for gjentakende. Albumet følger typisk power metal sound og tekst, men det magiske med denne fantastiske sjangeren er at det skal mye til for å bli lei den. Selvfølgelig kan en jo si at det ikke er noe nytt, som vil bli en revolusjon i sjangeren, men når bandet har spilt sammen i over 30 år så er det allikevel imponerende at di fortsatt leverer.

Som med album flest har dette selvfølgelig noen sanger som stikker seg ut som høydepunkt. Den første er albumets fjerde sang "Lost Without a Trace". Gitar arbeidet til gitarist Matias Kupiainen gjør sangen til en solid ballade-ish, men ikke akkurat ballade, metal sang. Kupiainens generelle innstas er et av albumets høydepunkt. Sang nummer 9 "The Fire In Your Eyes" tar det simple konseptet rolig begynnelse-PANG!-gitar solo-rolig igjen-slutt og gjennomfører det utmerket. Bandet avslutter albumet med den solide og nesten 12 minutt lange sangen "The Lost Saga".

Får å oppsumere er Eternal ett solid album, som blander old school og moderne power metal, med tre sanger som skiller seg positivt ut. Det betyr ikke at de andre sju sangene er dårlige. Jeg skulle jo selvfølgelig ønske at det var flere enn tre sanger som stakk seg  ut, men dette er fortsatt et album som definitivt er verdt å høre dersom du liker sjangeren. Power metal er jo den metal sub-sjangeren som er enklest for ikke metal fans å like.

7.5

• God miks av stiler
  • Solid gitar gjennom hele