Starsailor melker gamle kyr, men det er greit.

Starsailor, som for de fleste nok er et ukjent bandnavn, slo gjennom med sitt første album "Love Is Here" i 2001, og markerte en egen sjanger som har blitt kjent som post-britpop. Etter fire album, ble de oppløst i 2009 etter mindre suksess med plata "All The Plans". Vokalisten James Walsh gikk sin egen vei med sin mindre populære solokarriere. I 2014 gikk de sammen som supportband, og det ble etterhvert klart for dem som hovedattraksjon igjen. Sannsynligvis er det ny plate ny plate underveis, men enn så lenge har vi en "greatest hits" å kose oss med, for å få opp stemninga. I tillegg til plate, står de på scena flere steder i Storbrittania i oktober.

I tillegg til 17 knallgode låter fra tidligere album, har vi også fått to splitter nye låter. Av de gamle låtene er det bare gode låter, som de fleste fans ville ha satt opp selv som sine favoritter. Inkludert "Alcoholic", "In the Crossfire", "Way To Fall" (fun fact: denne låta ble spilt i rulleteksten på Metal Gear Solid 3, og det er her undertegnede først hørte om bandet), "All The Plans", og gutta har til og med klart å få inn  remixen av "Four To The Floor (Thin White Duke Mix)" på slutten av plata.

De gamle låtene er ikke noe å anmelde, men jeg skal gå i dybden på de to helt nye låtene, "Give Up The Ghost" og "Hold On"

Give Up The Ghost er kanskje ny, men fans av Starsailor vil kjenne igjen sounden med en gang her. James melankolske og noe sutrende stemme (som han for så vidt er kjent for) sitter som støp, slik den alltid har gjort, og viser at bandet er like tight som når de forlot scenen for noen år siden. Denne låta går rett tilbake til plata "On The Outside", hvor de forsøkte en mer rocket stil, samtidig som de beholdt sad-song-stilen som sto meget sterkt på første album. I følge gruppa selv, er dette låta som virkelig viser energien og gleden gruppa fikk når de gikk sammen igjen. Absolutt en godkjent låt som fenger både nye og gamle fans.

Hold On er en ballade som dessverre drukner litt i bakgrunnen. Det er langt fra noen dårlig låt, men det er ikke noe som setter seg i hjernen på repeat, slik "Give Up The Ghost" gjør. Igjen stiller James vokalprestasjoner seg fremst i bildet, og mye tyder på at dette er en låt som gjør seg godt live med et stemningssatt publikum som korer med for full hals og lighteren i lufta.

Alt i alt er dette ikke et direkte comebackalbum, men melking av gamle låter for å vise at de er tilbake. Men "Give Up The Ghost" vitner til at fansen har gode tider i vente.

7.0

• Give Up The Ghost er fantastisk