Gamle gutter leverer varene

Sola skinner, temperaturen er høy, og stemningen er ladd. Folk samler seg smått rundt en rå scene, og lukta av sigaretter og overpriset øl brer seg utover Valle Hovin i Oslo. Stemningen er spent til gutta i svart, og vi håper alle på en heftig konsert som kan plastre over den forrige konserten de hadde i byen. Og ikke minst, klarer de nye gutta å holde koken? Stevie Young har tatt over for Malcolm Young (ute på grunn av demens), og Chris Slade har tatt plassen (midlertidig?) for Phil Rudd (soner fengsel).

Men før vi dykker inn i AC/DC, vil jeg gjerne gi oppvarmingsbandet litt oppmerksomhet!

Oppvarmingsbandet var det relativt nye Vintage Trouble. Vintage Trouble er et band som kjører på god gammel 50-60-talls rock, og har en helt gjennomført stil som plasserer oss rett tilbake i tid. Det manglet absolutt ikke på energi her, og vokalisten virket som han hadde tatt et par koffeinpiller for mye, og skylt dem ned med Red Bull. De gjorde alt de kunne for å få med publikum og vekke dem, men problemet lå nok mye i at folk stort sett var kommet for å se AC/DC, og rett og slett var feil målgruppe for et mer ukjent band. Etter et par låter, klarte faktisk disse å myke opp stive kropper som ikke var helt med, fikk startet "bølgen", og på ett tidspunkt var vokalist Ty Taylor ute på crowdsurfing. De lagde et forrykende show, til tross for lite respons fra publikum. Det skal de ha respekt for!

Så kom gamlegutta på scena. Publikum våkner fort opp, og arenaen har nå blitt fylt til randen med rundt 40 000 personer. Det er skjeldent jeg har sett et såpass stort mangfold av mennesker, her var det alt fra smågutter på pappas skuldre, og traktorlesber, til inngrodde metalheads, og godt voksne folk som kun kommer for å høre radiohiter. Og hiter fikk vi på rekke og rad. Etter en liten filmsnutt på store skjermer kom gutta på scena akkompagniert med fyrverkeri, og koste seg gjennom låt etter låt. De fyrte opp "Rock Or Bust" med en gang, og publikum jubler. Etter et par låter kommer første store gromlåt. "Back In Black" fyres i gang, og publikum er i ekstase.

Men det var ikke før "Thunderstruck" kom at stemningen ble virkelig elektrisk (pun intended). Introen durer, og hele arenaen tramper unisont med, så det rister. Her viser dessverre også alderen til gutta seg, da vokalist Brian Johnson roter med teksten innimellom. Det reddes heldigvis inn av Angus Young som leverer et fantastisk show, og er tydeligvis i storform. Gitaren uler i frykt mens svetten renner ut i den karakteristiske skoleguttuniformen. Angus har tenkt å stjele showet i kveld, og det greier han i aller høyeste grad.

Vi får servert øreporno i form av syke gitarsoloer, og de nailes helt perverst. Fra første øyeblikk vi kom inn i arenaen, la vi merke til bjella som hang høyt oppe i scena, og som forventet fikk vi også en herlig runde med "Hells Bells".

"TNT" spilles som en publikumsfavoritt, og før vi vet ordet av det, dukker det opp en gigantisk oppblåst dukke bak scenen. Det er en kvinne iført nettingstrømper fulle av dollarsedler. Vi vet alle hva som kommer nå. "Whole Lotta Rosie" gaules ut over Valle Hovin.

Så kommer at av de absolutte høydepunkt i hele konserten. Angus setter i gang en gitarsolo som han drar ut over lang tid, jeg tok ikke tiden, men jeg antar at den var langt over ti minutter med hylende gitar. Kombinert med den legendariske duck-walken, silende svette, spasmende snurring på gulvet, og effekter som en scene som stiger opp i været, og konfettikanoner, blir dette en helt syk fremføring som for undertegnede lenge blir husket.

Så går de av scenen. Ingen av publikum rører seg. Vi vet alle at det kommer mer. Angus kommer opp av gulvet på en plattform i en røyksky, denne gangen iført djevelhorn, og spiller seg inn i "Highway To Hell". Publikum går i taket og synger med for full hals. Til slutt avluttet det hele med den klassiske "For Those About To Rock", akkompagniert masse pyroteknikk, fyrverkeri, og ikke minst kanoner. Dette er et klassisk show av gamle gutter, og om dette er siste gangen vi ser dem i Norge, så har de virkelig gjort et fantastisk show de kan være stolte av.

9.0

• Angus Young
  • Mange klassikere