Grei familiefilm med sær humor

Jeg har aldri vært noe stor fan av Spongebob, men har da sett et par episoder her og der. Det jeg har fått ut av de episodene jeg har sett har vært meget spesiell humor, og denne filmen er ingen unntak. Hovedgrunnen til at jeg ville gi dette en sjanse, var på grunn av Nice Peter og Epic Lloyd (gutta bak Epic Rap Battles of History) sto bak noe av musikken. Jeg var litt usikker på å se denne, da du fort er nødt til å vite mye om figurene i serien når det er lagd film av det, men her har de gjort en god jobb med å gi en særdeles kort men god bakgrunn til figurene. Dermed kan også vi som er nye i Bikini Bottom få med oss filmen uten å bli forvirret.

Hele filmen utspiller seg som en eneste lang episode av Spongebob Squarepants, med sin klassiske tegneserieform, og noe spesielle humor. Jeg sitter ikke igjen med en stor wow-følelse etter å ha sett denne, men jeg angrer ikke på å ha sett den heller. Vi besøker naturligvis Bikini Bottom, hvor en pirat har stjålet oppskriften på de berømte Krabby-burgerne, og når det går tomt for burgere, går hele undervannsbyen i en post-apokalyptisk dvale. Dermed er det er opp til Spongebob, Patrick, Plankton og resten av gjengen å finne igjen oppskriften før det er for sent. Det betyr at de må opp til overflaten, til stranden, der piraten Burger Beard (faktisk Antonio Banderas!) selger burgerne sine.

Dessverre er det når de kommer til overflaten hele filmen får en kraftig knekk for mine kritiske øyne. Under havet er det god gammel tegneseriegrafikk, slik vi kjenner Spongebob, men siste halvdelen av filmen utspiller seg i en verden hvor de har kombinert vanlig skuespill (ingen cgi altså, her er de i den virkelige verden) med en merkelig 3D-cgi-versjon av gjengen fra havet. Det er noe som ser veldig galt og unaturlig ut her, og de skulle absolutt ha holdt seg til det de kan. Spongebob egner seg ikke i 3D, og bør holde seg flat.

Bortsett fra en stor nedtur med dårlig 3D, er dette en grei film som egner seg både for voksne og barn, selv om det til tider er noe spesiell humor. Men er du stor fan av Spongebob, er det ingen tvil om at du vil se denne!

6.5

Greit nok

• Klassisk sær Spongebob-humor