Oscars galore!

The Revenant er en western thriller regisert av Alejandro G. Inarritu, med Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhall Gleeson og Will Poulter i hovedrollene. Jeg anbefaler å se filmen uten å vite noe om historien. Uten å si noe om historien, kan jeg si at den er intens og spenningsfull.

Denne filmen har jo allerede blitt nominert til 12 Oscar, så det er vel ingen stor overraskelse når jeg sier at dette er en veldig bra film. Tom Hardy leverer som vanlig sterkt i sin birolle. Han gjør en kompleks og grå karakter. Leonardo DiCaprio er jo vant med å gjøre gode roller og fortsetter med det her. Dette er ikke bare en rolle hvor han viser ett brett spekter med følelser, men en som er veldig fysisk. Det er få skuespillere som kan levere så bra med lite dialog, men DiCaprio er heldigvis en av dem.

Inarritu har vist flere ganger før han er en klasse regissør, og gjør det her igjen. Med hjelp av lange takninger, ekte natur uten CGI og naturlig lys har han og filmfotograf Emmanuel Lubezki, laget en visuellt imponerende og nydelig regisert film. Den viktigste scenen i filmen med bjørnen som kickstarter plottet er intens, brutal og er mer imponerende i de minuttene den varer enn noen filmer.

The Revenant er rett og slett en fantastisk produksjon fra start til slutt. Til tross for at filmen har Norgespremiere på årets 22 dag er det ikke overraskende om den topper min liste på slutten av året. Denne filmen vil nok vinne mange priser og bør skaffe DiCaprio sin første Oscar. Jeg blir også overrasket om Inarittu ikke vinner sin andre Oscar på rad. Denne filmen kan sterkt anbefales. Det bør derimot advares at dette er en veldig mørk og til tider voldelig film som ikke er for sarte sjeler.

9.5

Høy klasse!!

• Inarritus regi i klasse