Tarantinos åttende film

Når Hateful Eight kom ut skrev Sistestopp ingen anmeldelse. Skylden for dette har min lokale kino som ikke satt den opp. Nå har jeg fått sett Tarantinos nyeste og har gjort meg opp noen tanker om den.

Jeg begynner med filmens skuespillere. Det er mange navn involvert, inkludert flere Tarantino veteraner. Alle gjør rollene sine meget godt. Jennifer Jason Leigh ble som kjent Oscar nominert for sin rolle. Det er derimot flere her som kunne ha blitt nominert uten at det hadde vært veldig overraskande. Mine personlige favoritter var Kurt Russell, Samuel L. Jackson og Walton Goggins. Goggins var kanskje den jeg likte best. Han har briljert på TV i både Justified og The Shield, så det er fint å få se han vise hva han kan i en storfilm. Generelt så leverer filmen på karakterfronten.

Så til manuset. Det er meget solid, og har mye Tarantino style monologer, men jeg hadde noen problemer. Det var flere deler av historie og visse karakter valg jeg hadde problemer med. Jeg føler at om noen karakterer hadde tenkt mer logisk kunne vise konflikter ha vært unngått. Det kan vel riktignok sies om de fleste filmer. Dette ødela ikke filmen, men irriterte meg. En ting jeg kunne klart meg utenom var en forteller stemme. Jeg har vanligvis ikke problemer med forteller stemmer når de virker, men det føltes som de ikke hørte hjemme i filmen. Hadde de vært fjernet tror jeg ikke det hadde hatt noe å si på kvaliteten.

Ennio Morricone vant som kjent Oscar for musikken og jeg kan forstå hvorfor. Jeg legger ikke alltid merke til musikk i film, men her gjorde jeg det og den var meget solid. Filmfotograf Robert Richardson fortjener også skryt. Kort og grett, filmen ser bra ut.

The Hateful Eight er en meget god film fra Quentin Tarantino. Den er godt regisert, bra skrevet, godt teknisk og bra spilt. De små problemene jeg har med filmen er ting du ikke vil merke, og vil ikke ha stor effekt på opplevelsen.

8.5

• En haug av gode roller
  • God regi og god teknisk