"intelligent ordspill"

*Spoiler alert*
Nå er sesong en av the Flash over, og her er mine tanker. Som med Arrow går jeg ut ifra at leser har sett sesongen.
Det positive: Enkelt og grett var dette en veldig sterk første sesong for The Flash. Serien har en mye mindre mørk og mer overnaturlig tone en Arrow, og klarer det meget bra. Det at dette var den mer urealistiske serien ga manusforfatterene muligheten til å hente mer direkte inspirasjon fra tegneserien en andre kan. Serien hadde en sterk gruppe karakterer som alle ble spilt bra, med et unntak jeg nevner senere, og utviklet gjennom sesongen. Grant Gustin passet godt som Barry og Tom Cavanagh var klart den beste, som Harrison Wells/Eobard Thawne. Her må det skrytes av Tom Cavanagh. Han har vært veldig sterk som "shady big bad". Uten tvil en av de beste nye TV-karakterene denne sesongen og en veldig minneverdig skurk, på nivå med Slade fra Arrow. Forholdene mellom karakterene var bra, med ett åpenbart unntak. Selv om flere karakterer virket unødige tidlig, spesielt Eddie, ble de forbedret utover sesongen og Eddies offer i siste episode var en sterk scene. De som står bak spesialeffektene fortjener skryt for innsatsen med tanke på ett TV budsjett. Spesielt imponerende var Gorilla Grodd i episode 21. Serien introduserte flere sterke skurker som blant annet; Gorilla Grodd, Reverse Flash, General Eiling og Captain Cold(etterhvert). Episode 17 var et fint eksempel på korrekt utførelse av fan service. Ikke bare fikk vi se Mark Hamill gjenskape rollen han spilte på 90-tallet, som gjorde at han fikk spille the Joker. Vi fikk også oppleve Mark Hamill si replikken; "I`m your father".  Dersom du ikke likte det øyeblikket er du død innvendig.  Hele sesongen hadde en generelt mer jevn kvalitet enn det Arrow hadde, og sesong finale til Flash var ganske mye bedre enn Arrow sin. Den leverte sterke øyeblikk, godt skuespill, gode replikker og Martin Stein karakteren fikk endelig gjøre mer en liten birolle. Finalen gjprde også mye for å sette opp neste sesong og Legends of Tomorrow spin off serien.

Det negative: Det første jeg kommer på angåande det negative er selvfølgelig karakteren Iris. Det åpenbart svakeste punktet i serien. Nesten hver eneste hun er involvert blir verre av at hun er der. Reaksjonen hennes når hun fant ut om Barry var også svært irriterende. Ett annet svakt punkt var flere av "metahumans" og fiendene. Veldig mangen hadde bare en eller to episoder, og gjorde ikke noe spesielt minneverdig i dem. Forhåpentligvis blir de mer utviklet neste sesong. Selv om serien hadde en sterk crossover med the Flash, var de to andre mindre suksessfulle. Di var ikke dårlige, men virket litt meningsløse. Et annet irritasjonsmoment er det ujevne nivået på Barry evner. Jeg forstår hvorfor at det er nødvendig for at fiendene skal fremstå som trusler, men det er allikevel irriterende.

Andre tanker: Håper på mer Grodd, Weather Wizard og andre versjoner av det Flash og Reverse Flash i sesong 2. En ny crossover med Arrow hadde blitt satt pris på. Håper at Hal Jordan easter egget blir mer en bare ett easter egg. Jeg håper også at de utnytter tidsreise og alternative dimensjon for fullt, og kanskje slipper til karakterer vi eller ikke ville fått sitt.

8.5

• Tom Cavanagh
  • Sterke karakterer