"I`ll be back"

Terminator Genisys er den nyeste filmen i Terminator serien. Den er regisert av Alan Taylor, med Emilia Clarke, Jai Courtney, Jason Clarke og Arnold Schwarzenegger i hovedrollene. Filmen begynner med at Kyle Reese (Courtney), blir sendt tilbake i tid for å stoppe en Terminator fra å drepe Sarah Connor, men oppdager når han reiser tilbake at denne fortiden ikke er den han har hørt om.

Den beste måten å beskrive denne filmen er at du ikke bør tenke veldig mye. Den har mye, og underholdende action, men ikke det sterkeste plottet. Dersom du har sett en av de tidligere fire filmene i serien vil nok ingenting overraske deg. Skuespillerene imponerer ikke veldig heller. Jai Courtney viser igjen at han ikke har mye personlighet når er med i film, og er langt unna Michael Biehn's Kyle. Emilia Clarke er litt bedre, men kan ikke sammenlignes med tidligere Sarah Connors. Verken hun eller Courtney viser mye følelser gjennom spillet sitt, og da er det vanskelig å tolke karakterene. De har heller ikke spesielt mye kjemi sammen. Arnold Schwarzenegger er tilbake og leverer i en rolle han er født til å spille, selv om lite med karakteren hans er nytt fem filmer inne i serien og burde kanskje pensjonere denne rollen snart. Jason Clarke er god som John Connor, men får ikke visst veldig mye i rollen. Filmen har også mange "callbacks" og "easter eggs" for fans av serien.

Filmens sterkeste side er uten tvil action sekvensene. Det er mange av dem og de er stort sett underholdende og eksplosive. Det er til tider litt mye CGI involvert, men den er vel forsåvidt vanskelig å lage praktiske effekter for flytende metall. CGI blir også brukt for å lage en ung versjon av Arnold. Du vil nok se at det er CGI, men er fortsatt imponerende. Som sagt er ikke dette en film du bør tenke for mye under. Da vil du fort merke hull i historien og ulogisk oppførsel. For eksempel hvorfor reise i tid til dagen før noe skjer istedenfor lenge før.

Selv om Genisys ikke når samme høyde som The Terminator eller T2, er den ett steg opp fra Salvation og Rise. Samtidig som du skru av hjernen anbefaler jeg også å ikke se noen trailere til filmen. Det er unødvendig mange spoilere i dem som kan ødelegge opplevelsen litt.

6.0

Ok

• Eksplosiv action