Are we some kinda Suicide Squad?

*DET ER VANSKELIG Å SNAKKE OM PROBLEME MINE MED FILMEN UTEN NOEN SMÅ SPOILERE*

Hva skal man si om Suicide Squad?  Filmen har ett bra konsept, interesante karakterer og flere kapable skuespillere. Den har til og med en ganske solid regissør i David Ayer. Dette kan vel ikke gå galt? Dessverre er det mye som går galt, men jeg tror ikke Ayer fortjener all skylden.

Vi begynner med historien. Den er ikke veldig sterk. En gammel heks med dårlig beskrevede krefter prøve å ødelegge verden og en gruppe skurker med blandede kvalifikasjoner må stoppe hun. Plottet består egentlig av to deler. Introduser karakterene(ikke alltid veldig mye) og stopp skurken. Skurken står egentlig bare å venter i ett rom mesteparten av filmen. Det er også mange spørsmål rundt filmens logikk. Når skurken dukker opp å begynner å ødelegge så er svaret å senda inn Task Force X. Dette er nok på grunn av at det ikke finnes noen udødelige Amazon krigere i denne verden. Absolutt ingen. Jeg tror at de som skrev filmen hadde hatt godt av noen ekstra måneder.

Det er mange karakterer i filmen og hvor godt de er skrevet varierer veldig. Deadshot og Harley Quinn er hovedkarakterene og får mye oppmerksomhet, men de andre får relativt lite. Will Smith er veldig som Deadshot og er en passende leder, og anti helt. Margot Robbie er perfekt casting som Harley Quinn, men jeg stiller spørsmålstegn med hvorfor hun blir tatt med på teamet. Det er egentlig ingen logisk grunn for det. Joel Kinnaman og Jay Hernandez er gode, men har veldig tynne karakterer. Hernandez kunne med litt mer "screentime" blitt en stand out. Jai Courtney overrasker med å faktisk være brukbar. Han slipper å ta en dialekt og det tror jeg hjelper. Jeg syns at han aldri bør spille noe annet enn en Australier. Resten av teamet kan ikke dømmes grunnet lite karakter. Viola Davis er god i sine scener, og Scott Eastwoods mye diskuterte karakter er bare en random soldat.

Så til filmens to faktisk skurker. Første the Joker. Jeg synes Jared Leto er helt okei i rollen. Jeg likte derimot ikke tolkningen av karakteren. Vi har sett så mange gode Jokerere enten i live action eller animasjon, men dette er ikke en av dem. Problemet ligger igjen i manuset ikke skuespilleren. Det føles egentlig bare som karakteren er en ustabil gangster med sminke. Hovedskurken Enchantress er, ehh til stede? Cara Delevingne er fin å se på, men trenger mer erfaring før hun bør få store roller. Det hjelper selvfølgelig ikke at karakteren er veldig svak. Nå, angåande faktiske helter i filmen. Batman har en liten rolle, men er nevnt ofte. Ben Affleck dukker derimot kun opp i en kort mid credits scene. Jeg satt derimot pris på en kort cameo fra the Flash.

Dette ble mye negativ omtale, men det er faktisk positive ting her også. Karakterene er vertfall underholdene, filmen har grei humor og det er noen greie action scener. Dessverre kan jeg ikke gi filmen en høyere karakter enn midt på treet. Hadde manusforfatterene fått mer tid tror jeg dette kunne blitt en kvalitets film. Det er element av en veldig god film her, men jeg mistenker at en "rushet" produksjon hindret den å bli det.

5.5

Ganske middels

• Godt spilt