Retro yo!

*Meget milde spoilere*

Dersom du er en TV og film elsker, noe jeg regner med, har du sikkert hørt om den nye Netflix serien Stranger Things. Den har fått mye skryt i de 2 månedene etter den kom ut. Spørsmålet er om den fortjener skryten.

Ja. Svaret er ganske enkelt ja. Stranger Things leverer på mange plan. Den blander mysterie, skrekk, science fiction og hyllester til blandt annet Spielberg og mye annet klassisk fra '80 tallet. Dersom du vokste opp med filmer av Carpenter, Spielberg, Lucas og bøker fra Stephen King vil du like denne serien. Det vil også de som ikke gjorde det. Serien leverer ett interesant og spennende plot, som beveger seg fremover i ett godt tempo og ikke varer for lenge. Det er ofte irriterende når TV serier drar ut mysterier over lengre tid. Dette fører ofte til at konklusjonen skuffer. Heldigvis får vi nok info til å holde interessen oppe, uten at vi blir gitt for mye. Selve plottet synes jeg var akkurat passe kompleks. Når du har overnaturlige element er det ofte fristende å komme med masse forklaringer på hvordan ting virker i film universet. Heldigvis er denne serien relativt "exposition" fri.

Plot er allikevel bare halvparten. Uten gode karakterer kan du ikke ha en god serie. Serien har solide karakterer som stort sett er godt spilt. Det er veldig mange unge skuespillere med i serien. Personlig syns jeg ofte unge skuespillere er svake, men i denne serien klarer de seg godt. Den beste av dem synes jeg var Millie Bobby Brown, som gjør en godt jobb som Eleven. David Harbour er god som den lokale sjeriffen og Winona Ryder gjør kanskje en av sine beste roller i serien. Hun gjør rollen godt. Jeg tenkte først at hun ville bli irriterende, men det var nok karakter utvikling til at det ikke ble ett problem.

Stranger Things er en veldig god og original sci fi serie fra Netflix. Den har gode karakterer som er godt spilt og ett bra plot. Sesong 2 er allerede bekreftet og basert på den første er det noe å se fram til.

8.5

• Bra og interesant plot
  • Bra spilt og gode karakterer