En film om unge menn med ufin språkbruk

Straight Outta Compton var en stor hit i fjor. Den er regisert av F. Gary Gray og handler om opprinelsen og storhettiden til rap legendene N.W.A. Spørsmålet er om dette var fortjent?

Ja. Den fortjente faktisk mye av det positive den fikk. Siden dette er en musikk biopic så er det selvfølgelig flere klisjeer i filmen. Til tross for det er dette en god historie. Filmen viser gruppens begynnelser, og både høydepunkter og lavpunkter i gruppen levetid. Jeg var stort sett fornøyd med innholdet i historien, selv om jeg syns de burde inkludert noen andre ting. Siden flere av gruppemedlemene fortsatt er i live og involvert i filmen, er det forståelig at de ikke viser det mer kontroversielle som har skjedd gruppen, men jeg syns at siden filmen viser noen negative hendelser er det merkelig at de kutter andre. Ett kjent angrep på en journalist burde ha vært inkludert.

På skuespill fronten var det stort sett god innsats jevnt over. Jeg syns ikke at det var en som stakk seg frem over resten, men at alle gjorde sine roller godt. Siden filmen er basert på ekte personer og hendelser, så kan en vel si at det ikke er noen sympatisk karakter i filmen. Ingen av karakterene er en klassisk film helt. Dr. Dre er vel det nærmeste du kommer, men det er på grunn av mangel på visse ekte hendelser. Siden dette er en film om musikere så er det jo selvfølgelig musikk involvert. Personlig er jeg ingen fan av rap og hip hop, men kan fortsatt annerkjenne at innholdet, historien og fremførelse av visse nummer som, Fuck Tha Police, er effektive. En liten "sidenote"; filmen fremstiller N.W.A som rebeller mot politivold og mot "profiling", men litt av effekten forsvinner mtp at karakteren faktisk gjør diverse kriminelle handlinger.

Straight Outta Compton er en veldig god biopic om en av musikkhistoriens viktigste grupper. Den er godt spilt, har en sterkt historie og dersom de ikke hadde unngått visse hendelser hadde denne filmen fort blitt en klassiker.

8.5

• Godt spilt
  • Sterkt historie