Use the Force JJ

Dersom jeg noen gang treffer J.J. Abrams, har jeg tenkt å gå bort til han og gi han en stor klem. Dette er Star Wars filmen vi har ventet på i 30 år. Filmen leverer på alle fronter. Vi får servert underholdende og nydelig filmet action, som blander CGI og praktiske effekter i topp Chris Nolan klasse.

Filmen gir oss 3 nye hovedkarakterer som lever opp til de store forventningene. Best av de 3 er Daisy Ridleys Rey. Hun er en interessant, sympatisk og vel skrevet karakter. John Boyega er god som tidenes mest kompetente stormtrooper, og Oscar Isaac gjør sin rolle fint som rebelenes beste pilot. Jeg var også fornøyd med Adam Drivers Kylo Ren. Han var ikke bare ond skurk, men en kompleks og tredimensjonell karakter. Det er ikke bare de nye som leverer, men også de gamle. Å se Harrison Ford tilbake som Han Solo sammen med Chewie er fantastisk underholdende.

Det denne filmen har som prequel trilogien aldri klarte er den ekte genuine Star Wars følelsen. Denne gir det vi ønsker i en Star Wars film. X-Wing fightere i action, elskverdige droider, interesante karakterer og lightsabere. Ikke CGI overdose, ikke noe politisk vir varr, ikke noen forferdelige skuespiller prestasjoner av Hayden Christensen og aller aller viktigst er det ingen jævla Jar Jar Binks. Filmen gjør også en god innsats med å sette opp resten av denne trilogien.

J.J. Abrams er fanboy og det er lett å se. Det er masse øyeblikk her for Star Wars fansen å glise over. Jeg likte også måten han fikk de enorme likhetene med originalen til å virke.Å høre John Williams klassiske soundtrack er egentlig verdt billettprisen alene. Han har også skrevet nye musikk som blandet med den gamle er akkurat så bra enn bør forvente av John Williams. Det er også viktig å påpeike hvor bra filmen ser ut. Franchise filmer får sjelden skryt for sånt, men her fortjenes det virkelig.

Dette er Star Wars filmen vi fortjente og trengte. Den har god action, god historie, sterke karakterer og skurker. Som det blir sagt på fagspråket: "the force is strong with this one". Jeg tør påstå at dette er den beste Star Wars filmen siden Empire.

9.0

• Gode helter og skurker
  • Cinematografi og musikk