Dystopisk sci fi

Snowpiercer er en Engelsk språklig Koreansk dystopisk science fiction thriller film regisert av Bong Joon-Ho, med Chris Evans, Jamie Bell, John Hurt og Kang Ho-Song i viktige roller. Filmen foregår i en verden hvor kaldt vær har utryddet mye av verdensbefolkning, og di gjenlevende bor ombord på et høgteknologisk tog. På grunn av et klassesystem ombord begynner di som bor bakerst å presse seg framover i toget, fordi di er lei den dårlige behandlingen. Den er basert på en Fransk tegneserie.

Denne filmen er en veldig god idè som er gjennomført briljant. Den er bra laget og har sterke karakterer. Du bryr deg om disse personene og vil at det skal gå bra for dem. Chris Evans, best kjent som Captain America, gjør kanskje sin sterkeste rolle skuespillmessig som Curtis, lederen av haleseksjonen som vil ha bedre behandling. John Hurt er jo såpass gammel at han vet å gjøre jobben sin rett og Jamie Bell skuffer heller ikke. Bortsett fra Evans så er filmens sterkeste Kang Ho-Song, som en sikkerhets ekspert som har designet mye av sikkerheten på toget. Dette er nå den sjunde filmen jeg ser med denne skuespilleren, og nok en gang er han veldig god.

Filmen beveger seg i et bra tempo, og føles aldri for lang i sin rett over to timer lange lengde. Historien er veldig sterk og den skildrer klasseforskjellen ombord på toget på en sterk og til tider brutal måte. Filmen har flere action/volds scener når haleseksjonen prøver å komme seg fremover. Sekvensene er voldelige og har flere dødsfall, men di fleste blir filmet slik at du aldri ser noe annet en sporadiske blodeffekter. Bildene vi ser av den snødekkede verden utenfor toget er gode.

Som jeg nevnte tidligere bryr du deg om karakterene og når folk dør så er det trist. Det eneste jeg kan komme på som kanskje er litt negativt er at filmen har litt mange biroller. Dette er ikke en stor klage egentlig, men noe som kanskje kan irritere andre seere.

Snowpiercer er rett og slett en veldig bra film, både i og utenfor sjangeren.

8.5

• Karakterene