Klassisk miniserie fra NBC

Shogun er en Amerikansk historisk drama mini serie. Serien handler om pilot-major John Blackthorne (Richard Chamberlain), en Engelsk sjømann som strander i Japan. Orson Welles hadde forteller stemme.Seriens dialog foregår like mye, om ikke mer, på Japansk enn Engelsk. Serien foregår på 1600-tallet. Serien er basert på boken av samme navn av James Clavell.

Johns stilling i Japan og blant personene han møter varierer fra gissel, til fange og til respektert venn av en mektig krigsherre. Tittelen til serien kommer fra denne karakteren, Lord Toranagas ønske om å bli millitær leder for hele landet, Shogun. Serien er bra laget og den Japanske settingen og naturen funker godt.

Serien hadde veldig brei stall av skuespiller, inkludert en ung John Rhys-Davies som Portugisisk sjømann, Toshiro Mifune som Lord Toranaga, Yoko Shimada som Mariko og Damien Thomas som Father Alvito. Di fleste skuespillerene gjør en god jobb med sine karakterer. Karakterene er bra skrevet og forkjellige. Det er veldig lite svart/kvitt når det gjelder disse figurene og di er komplekse, noe som gjør dem mindre forutsigbare og kjedelige. Flere karakterer som fremstår som venner blir senere fiender, og det motsatte, flere figurer som du tror er fiender viser seg å være allierte og vennlige. Chamberlain er sterk i hovedrollen. Han gjør Blackthorne til en sympatisk og heroisk karakter. Han er en viss naturlig sjarm som gjør han lett å få sympati for.

Mye av plotet fokuserer på en mann i en fremmed kultur som er helt forskjellig fra hans egen. Mye av den Japanske kulturen virker ikke bare fremmed for han, men til tider primitiv og brutal. Blackthorne blir ofte sjokkert av kulturen og makten enkelt personer og samurai kan ha. En veldig sterk scene er når en eldre mann, som jobber for han i et hus han blir bosatt i, blir henrettet for å ha fjernet en fugl som John hadde tenke å lage mat av, fordi den luktet. Selv om dette primært skal være et historisk drama er det også like mye en romance, mellom Blackthorne og Mariko (Shimada). Forholdet mellom den er et slags Romeo og Julie aktig forbudt forhold.

Serien fortjener også skryt for å bruke mer en ett språk. Personlig blir jeg ofte  skuffet av serien hvor alle tilfeldigvis snakker samme språk, spesielt når to karakterer fra samme land snakker et annet språk sammen.
Selv om dette er en god serie finst det noe å kritisere. Den enorme mengden Japansk dialog som deretter blir oversatt til Engelsk ble til tider litt irriterende og uten den hadde nok serie blitt betydelig kortere. En annen skuffelse er mannskapet til Blackthorne. Selv om han reiser rundt i Japan med forskjellige folk til flere plasser, blir mannskaper hans igjen der di strandet. Det virket litt rart at han ikke var mer bekymret for mannskapet, som han ikke hadde noen peiling til tider om di var død eller i live.

Dersom du forventer mye eller ekstremt voldelig action så må jeg nok skuffe deg. Dette er ikke en historisk krigsfilm, men et historisk drama. Du kan egentlig best sammenligne denne serien med Tom Cruise filmen The Last Samurai minus actionen i den filmen. Dette er ikke en serie for 12 åringer med ADHD.

8.5

• Skuespill
  • Settingen og selve produksjonen