Star Wars igjen

Vanligvis unngår jeg spoilere i anmeldelser, men dette er en sånn film som jeg føler jeg må spoile for å kunne si min mening om. Dersom du ikke ønsker å bli spoiler kan jeg si at dette er en god film som jeg anbefaler. Slutt å les nå!

Så filmen foregikk visst enda nærmere den første filmen en jeg var klar over. Jeg syns den gjorde det på en ganske god måte. Jeg har unngått å lese mye om filmen, så mot slutten var jeg faktisk overrasket over at filmen slutter der Star Wars begynner. Jeg likte historien. De holdt det ganske enkelt, og unngikk å gjøre det komplisert. Jeg syns at det kanskje var lite mye hopping fra plass til plass dei første 15-20 minuttene, men det var ikke noe som ødela. Jeg likte mange av de nye karakterene, selv om vi ikke vet veldig mye om dem. Felicity Jones var meget god som Jyn, og Diego Luna gjorde en grei innsats i sin rolle. Jiang Wen var god i sin rolle, og Donnie Yen som blind "forceuser". Hva mer kan man si? Jeg elsker Donnie Yen. Donnie Yen + The Force = Awesome. Og selvfølgelig må vi ikke glemme Alan Tudyk som K-2SO. På dette tidspunktet er det ikke lenger noe sjokk at han gjør en god jobb som en CGI karakter og igjen gjør han det bra. Ben Mendelsohn er en helt grei skurk. I forhold til andre SW filmer er hans rolle ganske simpel. Han er ingen trussel på samme måte som en Sith. Mads Mikkelsen er med. Mads Mikkelsen er god. Quite enkelt.

Jeg likte de fleste referansene og easter eggene jeg plukket opp. Av de mange gamle karakterene som dukket opp var det egentlig kun Leia jeg var usikker på. Jeg syns det hadde vært nok om hun ble nevnt. Ellers satt jeg pris på Tarkin, Bail Organa og de mange andre jeg la merke til. Teknologien som er brukt på Tarkin og Leia var ganske solid. Det kan hende at jeg tar feil og at 3D brillene villedet meg, men i øyeblikket var jeg imponert. Peter Cushing må ha skryt for sin jobb som Tarkin. Veldig få skuespillere kan gjøre en så god jobb 22 år etter at de døde. Og selvfølgelig Darth Vader. Det var ikke mye Darth Vader og jeg syns de burde holdt han ute av trailerene, men scenen mot slutten var magisk. Å se Vader hogge ned rebeller som de var ingenting var nydelig. Å se en film i dette universet uten en Jedi var underholdene. Den eneste karakteren som bruker "the Force" bruker den på en sånn måte at han ikke teller som en jedi.

Jeg trenger vel ikke snakke mye om CGI og det visuelle. Dette er en film til 200 millioner. Da får du kvalitet. Rogue One: A Star Wars Story er en meget god ny film i  serien. Den er ikke like god som de beste filmene, men mye bedre enn de verste. Gode karakterer, bra action og ett nytt synspunkt gjør dette til ett verdig innskudd i serien. Med unntak av starten var det ingenting jeg la merke til, og jeg har som regel at viss jeg ikke merker det når jeg ser filmen er det ikke noe jeg kritiserer for.

8.0

• Karakterer
  • Historien og referanser