Mørk og sterk neo-noir thriller

Nightcrawler er en neo-noir thriller skrevet og regisert av Dan Gilroy. Den har Rene Russo, Riz Ahmed og Bill Paxton i biroller og Jake Gyllenhaal i hovedrollen. Filmen handler om Louis Bloom, en småkriminell som begynner å filme kriminelle handlinger og lignende og selger videoene til nyhetskanaler. Det blir fort klart at Louis er en umoralsk mann som er villig til å gå langt for å tjene penger på dette.

Mesteparten av filmen foregår om natten og Gilroy har gjort en god jobb med å framstille nattid LA og den mørke siden ved nyheter. Gilroy har også gjort et godt manus. Filmen har en mørk tone og få karakterer du kan få sympati for. Det er jo heller ikke meningen at du skal like Louis og Gyllenhaal gjør en veldig sterk prestasjon som umoralsk og potensielt sosiopat. Han fremstår som sjarmerende, hyggelig og uskyldig mesteparten av tiden. Rene Russo gjør også en god innsats som en erfaren nyhetsprodusent. Filmen har flere sterke scenes hvor Louis filmer og manipulerer di kriminelle handlingene han filmer.

Riz Ahmeds karakter Rick er ikke like sterk som di andre. Skuespilleren gjør ikke noe spesielt feil, men karakteren syter og klager i overkant mye. Jeg fant deg også  vanskelig å akseptere at ingen merket at Louis ikke var normal. Han var så åpenbart ekkel og umoralsk at noen burde ha lagt merke til det. Filmen gir heller aldri noen forklaring på hvorfor Louis er som han er. Bill Paxton spiller en rivaliserende kameramann, men han blir brukt for lite og konklusjonen om karakteren blir ikke nevnt.

Nightcrawler er en god thriller med en veldig sterk jobb av Gyllenhaal. Filmen vil nok huskes best for Gyllenhaal en noe annet.

8.5

• Gyllenhaals kalde og umoralske figur