Stort Oscar drama

Moonlight er ett drama regissert av Barry Jenkins. Den er basert på skuespillet In Moonlight Black Boys Look Blue. Filmen handler om en ung man som heter Chiron, og er fortalt i tre sekvenser fra livet hans. Ung, tenåring og voksen.

Vært eneste år kommer det ut filmer som er designet for å vinne Oscar. De tar opp visse temaer og det skjer ofte veldig lite. Ofte er disse filmene kjedelige og får mye ufortjent skryt. Det siste gjelder ikke Moonlight. Dette er typisk "Oscar bait", men god "Oscar bait". Filmens tre sekvenser og godt regissert og har alle god lenge. De er ikke for lange eller for korte. Personlig er jeg ikke en person som blir spesielt imponert når filmer tar opp vise tema for å positiv oppmerksomhet, men når filmer gjør det bra tollererer jeg det.

Filmen har ikke ett stort ensemble, og fokuserer hovedsaklig på 1 karater med ett par støttespillere. De tre som spiller Chiron gjør alle en god jobb. Om jeg skulle rangert dem, vil jeg si at Ashton Sanders som spiller tenåring Chiron er den beste, og Trevante Rhodes som voksen Chiron var den minst gode. Mahershala Ali som jeg likte, men følte karakteren manglet litt i Luke Cage,  er med her og er god. Han spiller en viktig bi rolle, og gjør karakteren sin godt. I motsetning til mange biroller er han ikke med i nesten hele filmen. Han fikk en Oscar nominasjon for rollen, og er favoritt til å vinne. Naomi Harris spiller Chiron narkomane mor og gjør rollen godt. Også Oscar nominert.

Moonlight er ett godt regissert, skrevet og spilt drama. Det er en film som mest sannsynlig vil hente ett Oscar trofe og har god sjanse for å vinne flere.

8.5

• Meget godt spilt