Tom Cruise som James Bond, ahem!, Ethan Hunt

Mission: Impossible - Rogue Nation er den femte filmen i serien. Tom Cruise, Jeremy Renner, Simon Pegg og Ving Rhames er alle tilbake. Svenske Rebecca Ferguson blir også med, som en mystisk kvinnelig agent.

Ingen blir nok overrasket vis jeg sier at Tom Cruise leverer i en action film, og jeg kan melde at han leverer igjen. Han gjør mye stunt arbeid selv, og det gjør alltid en film bedre. Det er ikke enkelt å toppe klatringen på Burj Khalifa i MI4, men Cruise klarer det med å henga på et lettende fly, og med en imponerende undervannsscene. Simon Pegg er ikke overraskende veldig morsom i filmen. Han gjør en god jobb med å bringe komikk til filmen uten at det blir for mye, slik som Tyreese Gibson aldri klarer i Fast & Furious serien. Rebecca Ferguson syns jeg leverte i sin rolle også, det samme gjorde Renner og Rhames selv om jeg gjerne kunne ha sett de to i større roller. Sean Harris sin skurk var creepy og grei selv om han ikke alltid var mye i fokus.

Historien i filmen minner litt om forrige film, men ikke så mye at det blir noe negativt. Ethans jakt på hoved skurken er personlig, og det hjelper å skille den ut fra de forrige fire filmene. Rebecca Fergusons karakter gjør også historien bedre, og hun gjør mye bedre innsats en hun i MI2 som kun var sløssing med budsjett. Som nevnt er Pegg veldig morsom, og filmen er også ganske morsom. Det er ikke noe Marvel mengde vitser, men det er nok humor til at det styrker filmen. Filmen får også ett lite personlig pluss for bruken av opera klassikeren Nessun Dorma både i filmen og soundtracken.

Filmen bruker også de klassiske spion gadgets som disse filmene er kjent for å bruke. De er kanskje litt laterlige, men det gjør ingenting. Å høre det klassiske Mission Impossible temaet i filmen vil nok gi en hver fan av serien frysninger.

Mission: Impossible - Rogue Nation er et nytt sterkt ledd i serien, og den nyeste gode action filmen i 2015. Få skuespillere kan matche 53 år gamle Tom Cruise når det gjelder innsats for å gjøre en film bra. Han leverer enten han sprinter for fullt, henger på et fly eller kjører skamfort på motorsykkel. Forhåpentligvis får vi vertfall en film til i serien som faktisk blir bedre med årene.

8.5

• Pegg og Ferguson leverer komikk og drama
  • Tom Cruise....Hva mer kan mann si?